Písmo je prevít! Řekne o vás a o vaší (grafické) citlivosti strašně moc. Takže kolem písma je dobré našlapovat opatrně. Bude užitečné, ukázat si pár příkladů, co s písmem rozhodně nedělat.
Kreativci
Chci teď připomenout několik vizuálních hrubek souvisejících s písmem, které do profi designu nepatří.
Pokud máte citlivější oko, tak vám tyto příklady přijdou absurdní.
Tenhle článek má informativní a preventivní cíl – jako rychlé opáčko, čeho se raději vyvarovat.
Protože mám asi stokrát ověřeno: když vám tyhle chybky proniknou do plakátu, tak to vypadá, že jste grafický nováček, nebo na grafiku nemáte moc času. Ani jedno, ani druhé přeci nepotřebujete.
Omluva předem
Dříve než začneme promítat obrázky, musím vyslat rychlou omluvu hned dvěma směry najednou:
Autorům použité grafiky
není to ode mě žádná škodolibost. Jsem dalek nějakého posmívání. Naopak, klobouk dolů, pokud děláte grafiku jako vedlejší bokovku ke své "domovské" specializaci.
Tvůrcům designu
Omlouvám se za následující vizuální disharmonii, kterou vám dočasně způsobím. Ale teď je opravdu potřeba ukázat grafické přešlapy, takže vás to (stejně jako mě) bude trochu tlačit do oka. ㋛
Písmový nepořádek
Co zde nesedí:
V prvním případě nudné, všední až okoukané písmo.
Příliš mnoho prvků - plakát je zahlcen tuctem textových fragmentů. Divák musí vynaložit silnou dávku odhodlání aby vše pročetl. A stejně se v tom guláši ztratí.
Absence hlavního výrazného titulku. Což v kombinaci s triviálním písmem nevyvolá ani zájem, ani tetelivé těšení se na propagovanou akci.
Další přešlapy
Než se rozloučíme...
...pojďme si ještě "spravit oko".
Přikládám čtyři vydařené plakáty, kde písmo nejen, že je báječné, ale písmo zde dokonce hraje hlavní roli!
S pozdravem Michal Žižka
Comentarios