BARVA je pro grafika životodárný elixír.
Pravděpodobně to už dávno víte, ale já to chci dnes ještě zdůraznit.
BARVA je skutečný spouštěč emocí.
A BAREVNÝ GRADIENT je doslova vizuální magnet! Gradient je vizuální zbraň! Naštěstí není vůbec nebezpečná!
Odbočka ke klasickému umění
Dnes vás chci více podpořit v odhodlání skočit do GRADIENTŮ, respektive přizvat je do svého designu - chytře, odvážně pracovat se sílou barvy!
Začněme ale trochu jinak, začneme klasickým uměním – zajdeme si za Janem Zrzavým.
Budete-li mít chvilku, zajděte si do Národní galerie do Veletržního paláce – a tam vyhledejte Zrzavého obraz KLEOPATRA II. Určitě ten obraz znáte, a kdyby ne, tak se vsadím, že tohle setkání s Kleopatroupro vás bude zážitek!
Možná vás to překvapí, ale tyto jakoby 'primitivní' jemné barevné přechody jsou naprosto zásadním činitelem estetického účinku Zrzavého obrazů. Pro fanoušky připojuji ještě jednoho gotického Mistra Theodorika malovaného vaječnou temperou na dřevěné desce.
A pak mám pro vás ještě třetí barevný doping, tentokrát ze současnosti – obrazy a instalace Jana Kalába. Je to čistokrevná abstrakce, malířský minimalismus, myslím v obsahu, v námětu. Je to míle vzdáleno od původní funkce obrazu - tedy zobrazovat předmětné či figurativní náměty. Jan Kaláb zachází s barvou jako se svébytným konkrétním námětem.
Když to tak dobře funguje v umění, tak proč by to nemělo fungovat v Grafickém designu? ㋡
A teď už šup do grafického designu
Grafický design vždy obsahuje složku informační, proto to máme trochu těžší než třeba výše zmíněný Jan Kaláb. Barva se nám zde sice nemůže rozlévat tak svobodně jako u Kalába, ale pár pěkných kousků pro vás mám.
Mám pro vás připravenou sérii plakátů od talentovaného Maria Carpe. Kdybych mohl Mariovi vymyslet indiánské jméno, řekl bych: Ten, který kouzlí s barvou.
Tenhle mladý grafik také dokázal vytěžit z barvy maximum! Vytvořil graficky ohromně svěží rostlinnou kolekci s citáty slavných osobností.
Mario vymyslel způsob, jak do grafiky dostat čistý entuziasmus.
Efektně dokázal stylizovat květinový motiv. Vzdálil se od realismu, vše vsadil na stylizaci a vytvořil monumentální ilustrace s hedvábně měkkým tvaroslovím.
Celou svou kreativní bytostí se opřel o barevné gradienty, protože věděl, že jim divák jednoduše neodolá.
Máte se na co těšit!
Krátký rozbor - co zde funguje?
Stylizace (zjednodušení) původního rostliného tvaru není vůbec tak jednoduchá, jak se může na první pohled zdát. Klidně si nějaké složitější květenství zkuste zjednodušit a "vysoustružit" jej do vysoké elegance a ladnosti.
Nikde uvnitř plochy květiny není ani náznak ostré hrany mezi barevnými valéry.
Grafik Mario záměrně použil filtr "šum". Dodal tam zcela záměrně texturu, aby ilustrace nebyla tak vyhlazená - hrozil by totiž dojem umělosti až sterility.
Ještě další šťavnatá inspirace
Galerie šikovných grafiků
Tito pánové si naprosto uvědomují v čem je síla barevného přechodu a umí ji náležitě a symsluplně použít.
Video návody na gradienty
Program Figma:
Program Adobe Illustrator:
Přátelé,
tato lekce o barevné lázni vás měla motivovat k nové práci s barvou. Tak šup šup!
S pozdravem Michal Žižka
Comments