BARVA je pro grafika životodárný elixír.
Pravděpodobně to už dávno víte, ale já to chci dnes ještě zdůraznit.
BARVA je skutečný spouštěč emocí.
A BAREVNÝ GRADIENT je doslova vizuální magnet! Gradient je vizuální zbraň! Tak si pojďme říci kdy gradienty použít a kdy raději ne.
Ukáži vám sérii plakátů od talentovaného Maria Carpe . Kdyby Mario byl indián, říkal bych mu indiánským jménem: Ten, který kouzlí s barvou.
Tenhle mladý grafik dokázal vytěžit z barvy maximum! Vytvořil graficky ohromně svěží rostlinnou kolekci s citáty slavných osobností.
Mario vymyslel způsob, jak do grafiky dostat čistý entuziasmus.
Efektně dokázal stylizovat květinový motiv. Vzdálil se od realismu a vytvořil monumentální, ale zároveň hedvábně měkké tvarosloví.
Celou svou kreativní bytostí se opřel o barevné gradienty, protože věděl, že jim divák jednoduše neodolá.
Máte se na co těšit!
Krátký rozbor
Stylizace (zjednodušení) původního rostliného tvaru není vůbec tak jednoduchá, jak se může na první pohled zdát. Klidně si nějaké složitější květenství zkuste zjednodušit a "vysoustružit" jej do vysoké elegance a ladnosti.
Nikde uvnitř plochy květiny není ani náznak ostré hrany mezi barevnými valéry.
Grafik Mario záměrně použil filtr "šum". Dodal tam zcela záměrně texturu, aby ilustrace nebyla tak vyhlazená - hrozil by totiž dojem umělosti až sterility.
Ještě další šťavnatá inspirace
Jste fanoušek klasického umění?
Chcete ještě více podpořit v odhodlání skočit do GRADIENTŮ?
Třeba vám pomůže jeden slavný malíř: Jan Zrzavý
Zajděte si do Národní galerie do Veletržního paláce – a tam vyhledejte Zrzavého obraz KLEOPATRA II. Sázím se že to setkání s Kleopatrou bude zážitek!
Možná vás to překvapí, ale tyto jakoby 'primitivní' jemné barevné přechody jsou naprosto zásadním činitelem estetického účinku Zrzavého obrazů. Pro fanoušky připojuiještě jednoho gotického Mistra Theodorika malovaného vaječnou temperou na dřevěné desce.
Třetí a poslední barevný doping dostanete při pohledy na obrazy a instalace Jana Kalába. Je to čistokrevný malířský minimalismus, tisíc světelných let od zobrazivé předmětné či figurativní malby. On zachází s barvou jako se svébytným konkrétním námětem.
Když to tak dobře funguje v umění, tak proč by to nemělo fungovat v Grafickém designu? ㋡
Galerie šikovných grafiků
Tito pánové si naprosto uvědomují v čem je síla barevného přechodu a umí ji náležitě a symsluplně použít.
Video návody na gradienty
Program Figma:
Program Adobe Illustrator:
Přátelé,
tato lekce o barevné lázni vás měla motivovat k nové práci s barvou. Tak šup šup!
S pozdravem Michal Žižka
Comments