top of page
Michal Žižka

Chyba: Když je příliš mnoho písem!


Jedno staré rčení říká: Příliš mnoho psů → zajícova smrt. Tady si to dovolím říci ještě adresněji: Příliš mnoho fontů → divákova nedůvěra ve vás. Nesoulad v písmech, to přeci ve své grafice nechceme!










Začnu otázkou k následující ukázce: Co asi řekne takový kultivovaný divák na design, ve kterém se to hemží různorodými písmy?




Patrně by utrousil něco nelichotivého:

Jejda, ten to patle dohromady.
Kombinuje hrušky s jablkama, takže nemá elementární cit pro detail.
Když nedokáže uspořádat a vyladit jeden plakát, jak bude vypadat další naše spolupráce?

Proč to mezi písmy drhne?

Odpověď už nejspíš znáte, tak jen pro pořádek:

  • protože každé písmo má svůj svůj anatomický systém, má svou vlastní tvarovou kulturu.


Takže když zkombinujete moc písem dohromady, tak z toho vždycky vznikne nesourodá sebranka.


Kde hledat pomoc při kombinaci fontů?


Pravidlo přimeřenosti

Pokud je jedno písmo extravagantní nebo tvarově originální (většinou to je Headline), pak všechny ostatní písma na plakátě by měla být spíše úsporná, ale zároveň svou nenápadností pokorně pomáhající tomu jednomu hlavnímu titulku. Zkrátka ať ostatní písma hrají druhé housle, které neruší hlavní optickou hru mistra plochy – headline!


Google Fonts

  • Tady máte zdroj pro velmi slušná písma Google fonts - jsou všechna zdarma! Můžete si je stáhnout a použít pro své tiskoviny. Nebo můžete písma použít pro online prezentaci, ve formě webového písma.

  • Na stránkách Google fonts je šikovný nástroj pro kombinaci dvou písem, která jdou hezky dohromady. Vyberte jedno písmo Primární a on vám k němu okamžitě nabídne často užívaného "parťáka".


Jaký je ideální počet písem v grafice?

Úplně univerzálně se to číci nedá, je fakt rozdíl, zda děláte upoutávku na sociální sítě, nebo děláte reklamní letáček. Ale velmi obecně se dá říci:

  • Nekombinujte více jak 2 písma dohromady.

Neberte to ale prosím jako dogma. Je to jen doporučení, jen naznačuji směr.

Více písem obvykle zavání laciným bulvárem, neobratnou snahou se aspoň něčím obecenstvu zalíbit. Svědčí to o horlivé snaze udělat za každou cenu dojem, přestože u toho padne za oběť estetika celku.





S pozdravem

Autor grafického tréninku

Michal Žižka



Comentários


bottom of page