top of page

Trik 7: Udělějte grafické gesto!

  • Obrázek autora: Majkí
    Majkí
  • 25. 8. 2023
  • Minut čtení: 2

Aktualizováno: 12. 4.

Nebojte se divokého grafického gesta, ono to vašemu designu náramně pomůže.


Raději i tentokrát zopakuji naší plakátovou mantru:



primárním cílem grafického designu (a obzvláště plakátu) je okamžitě vizuálně zaujmout. Chci vám teď představit jeden konkrétní vydařený "roztržený" plakát na festival Augenblick.


Tak nejprve co je to ten Augenblick: Je to festival německy mluveného filmu konaný ve Štrasburku. Augenblick znamená = okamžik.

A tenhle festival měl před pár lety moc šikovný plakát. Ten plakát ukrutně jednoduchý, a také výtečně komunikovali. Tak proto vám jej chci ukázat. Tenhle plakát byl postaven na jednom obyčejném ale skvělém gestu.


Jenom roztržená fotka


Vždycky když v krabici fotek narazím na roztrženou fotku, tak zbystřím. V tom TRHANCI je vždy cítit nějaký dramatický zlom.

Něco se mezi těmi osobami na snímku přihodilo! Roztržený vztah, bolavý vztah, odhodlání jednoho skoncovat s tím druhým.

Zkrátka, když kdokoliv roztrhne fotku, je to projev okamžitého emočního gesta, s určitou silnou rozhodností se někoho zbavit a zpřetrhat (nejlépe okamžitě) trýznivě bolavou vazbu k tomu druhému.

Tak proč tohle gesto (hle, emocemi přímo kypící!) nevyužít i v našem kreativním postupu?


Zde příklad

Vidíte? Vizuálně primitivní efekt roztržení přinesl grafikovi úžasné řešení:

  • nezvyklá kombinace dvou snímků

  • kombinace dvou pohledů na tvář modelky

  • kombinace dvou různě vzdálených záběrů


Grafická Anatomie – aneb co na plakátě funguje?


Grafik zde vůbec nešel běžnou vyšlapanou cestou, tedy ukázat jen dokonalou fotografii jistě krásné ženy.

Grafik nás chtěl úmyslně překvapit, a proto brutálně zasáhl přímo do snímku. Čímž okamžitě nastolil velmi naléhavý tón komunikace s divákem.

+

A také využil dalšího známého fíglu všech celebrit: model na fotografii se dívá přímo do objektivu, tedy přímo na vás! Takže vás to okamžitě upoutá.



Grafický TIP!

Roztrhnout portrétní fotku? – Ano, je to možná primitivní, ale na plakátě to funguje skvěle!

Geniální práce s fotkou


  • Grafik využil tvář jistě půvabné ženy, ale není to jen líbivá modelingová fotka – tahle tvář má expresivní charisma

  • Všemi mastmi mazaný grafilk aplikoval extrémně jednoduchý, ale funkční princip vytržení detailu fotky a zazoomování na bližší pohled do očí

Suma-sumárum, ve výsledku prakticky není možné si této tváře z plakátu nevšimnout


Přesně zarovnané písmo

  • Máme tady jen samé krátké texty, jen nezbytná sdělení. Žádné slovo na plakátě není zbytečné.

  • Všimněte si malé typografické deformace v titulku – to písmeno B. Ano, je to možná samoúčelné, ale zároveň je to příjemně ozvláštní. Grafik to tak evidentně chtěl.

  • V kompletní typografii plakátu panuje naprostý pořádek, má to kompoziční systém. Grafik přesně věděl, kam jednotlivé texty umísťovat. Všimněte si, jak přesně lícuje popisek festivalu nad slovem Nov. (November). Stejně tak lícuje i spodní okraj textů v patičce plakátu. Tohle kompoziční řešení není žádná náhoda, ale chirurgicky přesné umístění s přesností na jednotky pixelů. Proč je šikovné dodržet zásadu ať to všechno vzájemně lícuje? Protože chcete působit jako profesionál. Určitě nechcete působit jako roztěkaný chaot :)

  • Většinou platí, že vizuální prezentace vám udělá lepší službu, když bude vnitřně vzájemně vyladěná – do posledního detailu. Podá to všem divákům zprávu, že ve vaší grafice, tak i ve vašem byznyse máte vše pod kontrolou: všechno s něčím souvisí, všechno s něčím hezky pasuje.



Barevnost

  • skvělý barevný akord: šedá škála + ultramarínová modř

Vzájemně se dobře doplňují, ta modrá získává svou kontrastní sílu právě díky jemným šedým odstínům.


Další příklady foto-manipulace




S grafickým pozdravem Michal Žižka



Comments


bottom of page