Co s designem udělá kreativní manipulace s fotkou? Nebojte se divokého gesta, ono to designu nakonec pomůže.
Raději to ještě zopakuji:
primárním cílem grafického designu (a obzvláště plakátu) je okamžitě vizuálně zaujmout. Chci vám teď představit jeden vydařený "roztržený" plakát na festival Augenblick.
Tak nejprve co je to ten Augenblick? Je to festival německy mluveného filmu konaný ve Štrasburku. Augenblick znamená = okamžik.
A tenhle festival měl před pár lety moc šikovný plakát. Ten plakát byl postaven na jednom obyčejném ale skvělém gestu.
Roztržená fotka!
Vždycky když v krabici fotek narazím na roztrženou fotku, tak zbystřím. Něco se mezi těmi osobami na snímku přihodilo! Roztržený vztah, bolavý osud, odhodlání jednoho skoncovat s tím druhým.
Zkrátka když kdokoliv roztrhne fotku, je to projev okamžitého emočního gesta, s určitou silnou rozhodností se někoho zbavit a zpřetrhat trýznivě bolavou vazbu.
Tak proč tohle emocemi kypící gesto nevyužit i v našem krásném grafickém designu?
Pojďme rovnou k příkladu!
Vidíte? Vizuálně primitivní efekt roztržení přinesl grafikovi úžasné řešení:
nezvyklá kombinace dvou snímků
kombinace dvou pohledů na tvář modelky
kombinace dvou různě vzdálených záběrů
GRAFICKA ANATOMIE - co na plakátě funguje?
Grafik zde vůbec nešel běžnou vyšlapanou cestou, tedy ukázat jen dokonalou fotografii jistě krásné ženy.
Grafik nás chtěl úmyslně překvapit a použil lidské gesto - roztržení fotky. Proto brutálně zasáhl přímo do snímku. Čímž okamžitě nastolil velmi naléhavý tón komunikace s divákem.
+
A také využil dalšího známého fíglu všech politiků: model na fotografii se dívá přímo do objektivu, tedy přímo na vás! Takže vás to okamžitě upoutá.
Grafický TIP!
Roztrhnout portrétní fotku? – Ano, je to možná primitivní, ale na plakátě to funguje skvěle!
Geniální práce s fotkou
Grafik využil tváře jistě půvabné ženy, ale není to jen líbivá modelingová fotka – tahle tvář má expresivní charisma
Všemi mastmi mazaný grafilk aplikoval extrémně jednoduchý, ale funkční princip vytržení detailu fotky a zazoomování na bližší pohled do očí
Suma-sumárum, ve výsledku prakticky není možné si této tváře z plakátu nevšimnout
Přesně zarovnané písmo
Máme tady jen samé krátké texty, jen nezbytná sdělení. Žádné slovo na plakátě není zbytečné
Všimněte si milého ozvlášťňujícího detailu s šířkově deformovaným písmenem B
V písmu zde panuje naprostý pořádek, má to kompoziční systém. Grafik přesně věděl, kam jednotlivé texty umísťovat. Všimněte si, jak přesně lícuje popisek festivalu nad slovem November. Stejně tak lícuje i spodní okraj textů v patičce plakátu. Tohle kompoziční řešení není žádná náhoda, ale chirurgicky přesné umístění s přesností na jednotky pixelů. Proč je šikovné dodržet zásadu ať to všechno vzájemně lícuje? Protože chcete působit jako profesionál. Určitě nechcete působit jako rozháraný chaotik:)
Většinou platí, že vizuální prezentace vám udělá lepší službu, když bude vnitřně vzájemně vyladěná – do posledního detailu. Podá to všem divákům zprávu, že ve vaší grafice, tak i ve vašem byznyse máte vše pod kontrolou: všechno s něčím souvisí, všechno s něčím hezky pasuje.
Barevnost
skvělý barevný akord: grayscale + modrý ultramarín
vzájemně se dobře doplňují, ta modrá skoro získává svou výrazovou sílu právě díky jemným šedým odstínům
Další příklady foto-manipulace
S grafickým pozdravem Michal Žižka
Comments