Teď chci zmínit jedno záludné místo grafického designu – myslím tím interakci mezi písmem a fotkou.
Kvalita tohoto vztahu ihned prozradí, jestli jste grafický laik, co se s tím trochu trápí, nebo jste vysoce obratný grafický mág se schopností vytvořit dokonalou syntézu.
JEN PŘIPOMÍNÁM ŽE...
Chceme tvořit profesionální design. Chceme maximálně využít komunikační sílu písma i fotografie. A tentokrát k tomu využijeme dokonalou fůzi mezi fotkou+písmem.
ZÁLUDNÉ MÍSTO
V úvodu zmiňuji existenci jistého záludného místa uvnitř designu, tak se ptám:
Jak dobře dokážete tyto dva prvky (písmo a fotografii) skloubit?
Dokážete tyto dva prvky dobře naroubovat k sobě, nebo vám z toho často vzniká nesourodý grafický konflikt?
Pár skvělých řešení
Tenhle článek vám rychle ukáže pár skvělých strategií, které jsou široce univerzální. Takže už je nemusíte zdlouhavě vymýšlet od nuly a na zalené louce. Ať to jde naopak rychle a svižně.
Přátelé grafického řemesla, pracujte s entitami Foto&Písma jakoby to byly prosté dílky puzzle, pasujte je k sobě bez porušování jejich přirozeného tvaru. Pasujte je k sobě chytře!
Moment! Co to znamená spojit chytře?
To znamená, že:
prvky ve vaší grafice si vzájemně nekonkurují
jeden nezaclání druhému
využíváte maximální komunikační sílu od obou těchto entit
oba prvky jsou v dokonalé symbióze, takže design vypadá profesionálně a hlavně přesvědčivě!
vytáhněte z vašich textů jen to nejdůležitější
všímejte si na fotkách jen toho, co je tam nejdůležitější
a jen tohle spasujte chytře dohromady
všechno ostatní může být malé, druhořadé a nebo to rovnou smažte
Pojďme už ke konrétnímu příkladu šikovné interakce písma+fotky.
PRVNÍ PŘÍKLAD INTERAKCE
Těsná interakce. Písmo úplně natěsno obklopuje hlavní objekt!
GRAFICKÁ ANATOMIE – co tady tak dobře funguje?
Všimněte si chytlavého až emočního propojení mezi postavou na fotce s textovými štítky.
Texty natěsno rotují kolem hlavní postavy – texty skákají střídavě před a za hlavní postavu plakátu. Skvělá interakce.
Fotka ani písmo nejsou izolovaní sólisté! = znamenitě spolupracují! Písmo+Fotka dohromady "jako jeden muž", zesilují výraz a emoci celého plakátu.
Podívejte se ještě jednou: dokonce to vypadá, jako by chlalpcův emocionální prožitek přímo reagoval na pozici textů, které jej tak fyzicky obkličují.
A přitom technicky je tohle řešení úplně prosté: stačilo jen udělat jednoduchý výřez hlavní postavy. Zbavit se pozadí, odstranit jej ze snímku. Stejně by to jen rozptylovalo vaši pozornost. A tak získáte dostatečný prostor kolem toho kluka a tam už umísťovat písmo. Je to chytré a funkční!
Hotové řešení vypadá vždycky jednoduše, ale ruku na srdce: napadlo by vás to? :)
Další příklad je postaven na totožném principu.
DRUHÁÝ PŘÍKLAD INTERAKCE
Spolehněte se na krásný font a dovolte si extrémní zvětšení písma.
Zkuste třeba takto zvětšit první iniciálu vašeho klíčového slova. Výsledkem bude skvělý efekt --> že si vašeho designu všimnou spěchající turisté dokonce i z protějšího chodníku!
Autor tohoto plakátu chtěl okamžitě zachytit pohled diváka. Šel na to přes obří počáteční iniciálu písmene B!
Tohle grafické řešení se opírá o sebevědomou kráse obřího písmene. Ujišťuji vás, že pokud použijete krásný a neokoukaný font, tak obří písmové znaky budou ve vašem designu zářit jako semafor.
Na tvarovou sílu dobrého fontu se totiž můžete spolehnout.
Tohle už není žádné rozpačité oťukávání s bázlivým nadpisem v malých velikostech.
Autor plakátu s Davidem Bowie velmi rafinovaně využil plochu uvnitř tučného bold písma a vrazil dovnitř fotografii.
Další příklady grafické syntézy Fotky+Písma
Vypadá to jednoduše, že?
Výše použité příklady skutečně vypadají na první pohled jednoduše. To protože tam vládne:
Pár užitečných návodů
Návod pro Illustrator
Návod pro Canvu
S pozdravem Michal Žižka
Comments