top of page
  • Michal Žižka

Jak dokonale spasovat fotku a písmo?

Updated: Oct 19, 2023


Nevím jak šikovně propojit písmo s fotografií? A nejlépe tak, ať to vypadá jako jeden celek. Ať není vůbec poznat, co bylo dřív: jestli vejce nebo slepice – respektive, co bylo do grafiky umístěno dřív, zda písmo nebo fotka?


Děkuji, Klára



Chci vás motivovat: když propojíte oba dva členy do jednoho celku chytře, tak máte vyhráno!



Moment! Co to znamená "propojit chytře" ?

Vyjádřeno lapidárně: Když si obě hlavní složky grafiky (myslím fotka a písmo) vzájemně neubližují. Když spolu tvoří obrazový dialog plný respektu.


Grafický Tip

Přátelé grafického řemesla, pracujte s fotkou a s písmem jako s lego stavebnicí. Zařiďte to tak, ať to do sebe dokonale zapadá!



Třeba takhle šikovně!


Co tady funguje?

  • Všimněte si chytrého grafického propojení mezi postavou a textovými štítky. Vypadá to jednoduše, ale ruku na srdce, napadlo by vás to?

  • Texty natěsno obkličují hlavní postavu – texty skákají před a za postavu.

  • Tohle je skvělá interakce textů a fotky, nejsou to izolovaní sólisté! = znamenitě spolupracují!

  • Písmo+Fotka, dohromady jako jeden muž, zesilují výraz a emoci celého plakátu.

  • A přitom technicky jen stačilo udělat výřez hlavní postavy, získat prostor kolem kluka. Jak chytré a funkční.


Druhý rafinovaný příklad...

Máte-li po ruce kvalitní a neokoukaný font, pak si můžete dovolit i extrémní zvětšení písmene. Zvětšete první iniciálu! vašeho klíčového slova. Výsledkem bude skvělý efekt --> že si vašeho designu všimnou spěchající turisté dokonce i z protějšího chodníku.



Autor tohoto plakátu chtěl okamžitě zachytit pohled diváka. Šel na to přes obří počáteční iniciálu písmene B!

Já vím, tohle chtělo odvahu – ale tipuji, že i vaše grafika bude chtít okamžitě zaujmout jakéhokoliv chodce na druhém chodníku! Tak nač se toho bát?


Tohle řešení je o sebevědomé kráse obřího písmene. Ujišťuji vás, že pokud použijete kvalitní font, tak obří písmové znaky budou ve všem designu přímo nádherné. Na tvarovou sílu dobrého fontu se totiž můžete spolehnout.


Už žádné rozpačité ťuťu-ňuňu s bázlivým textem v malých velikostech. Nebojte, stále máte tucet možností, jak do grafiky vetknout i vaší ilustraci, další fotku či další sekundární texty.

Autor plakátu s Davidem Bowie velmi rafinovaně využil plochu uvnitř tučného bold písma a vrazil dovnitř fotografii. Pracovně tomuto ZOOM řešení s obří iniciálou říkám "Gulliverův princip" – jeden písmový obr vstoupil mezi hromadu malinkých písmenek ㋛


Další příklady úžasné grafické syntézy Foto+Font


Vypadá to jednoduše, že?

Výše použité příklady skutečně vypadají na první pohled jednoduše. Zkuste je prosím následovat.

Nedávno jsem narazil na krásný citát známého českého grafika Jiřího Balcara, dovolím si jeho slova připomenout:



"Řekl bych, že před dobrým filmovým plakátem nás musí napadnout, že na tak málo práce je to výborný plakát."
Jiří Balcar






Homework – zkuste si to ještě dneska

Přátelé, možná vás zajímá jak realizovat uvedené příklady, třeba toho Johna Lennona a Davida Bowieho. To už je proces vhodný na online-meeting, na přímou ukázku krok za krokem. Naznačím zde alespoň bodově:
  1. Plakát Lennona a Bowieho bych dělal ve vektorovém editoru (Illustrator, Affinity designer, Corel Draw, Figma, Canva)

  2. Pak import fotografie – ať máme s čm pracovat :)

  3. Následuje volba písma pro titulek – jsou vhodné řezy písma bold / black.

  4. Dáme konvert písma na objekt (Convert to outlines).

  5. Obří iniciála/písmový tvar umístíme na fotografii, překryjeme jí.

  6. Označte oba objekty (obří tvar + fotka)

  7. Dejte příkaz: Vytvořit ořezovou masku (Make Clipping mask)


Návod pro Illustrator

Návod pro Canvu

Jak jsem říkal, že to je už na společný meeting :) Budu se těšit.

S pozdravem Michal Žižka



5 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page