top of page
Michal Žižka

GRAFICKÝ ZÁZRAK 3: SYNTÉZA PÍSMA+FOTKY


Teď chci zmínit jedno záludné místo grafického designu – myslím tím interakci mezi písmem a fotkou.


Kvalita tohoto vztahu ihned prozradí, jestli jste grafický laik, co se s tím trochu trápí, nebo jste vysoce obratný grafický mág se schopností vytvořit dokonalou syntézu.



JEN PŘIPOMÍNÁM ŽE...

Chceme tvořit profesionální design. Chceme maximálně využít komunikační sílu písma i fotografie. A tentokrát k tomu využijeme dokonalou fůzi mezi fotkou+písmem.

ZÁLUDNÉ MÍSTO

V úvodu zmiňuji existenci jistého záludného místa uvnitř designu, tak se ptám:

Jak dobře dokážete tyto dva prvky (písmo a fotografii) skloubit?

Dokážete tyto dva prvky dobře naroubovat k sobě, nebo vám z toho často vzniká nesourodý grafický konflikt?


Pár skvělých řešení

Tenhle článek vám rychle ukáže pár skvělých strategií, které jsou široce univerzální. Takže už je nemusíte zdlouhavě vymýšlet od nuly a na zalené louce. Ať to jde naopak rychle a svižně.


Přátelé grafického řemesla, pracujte s entitami Foto&Písma jakoby to byly prosté dílky puzzle, pasujte je k sobě bez porušování jejich přirozeného tvaru. Pasujte je k sobě chytře!



Moment! Co to znamená spojit chytře?


To znamená, že:

  • prvky ve vaší grafice si vzájemně nekonkurují

  • jeden nezaclání druhému

  • využíváte maximální komunikační sílu od obou těchto entit

  • oba prvky jsou v dokonalé symbióze, takže design vypadá profesionálně a hlavně přesvědčivě!




vytáhněte z vašich textů jen to nejdůležitější
všímejte si na fotkách jen toho, co je tam nejdůležitější
a jen tohle spasujte chytře dohromady
všechno ostatní může být malé, druhořadé a nebo to rovnou smažte

Pojďme už ke konrétnímu příkladu šikovné interakce písma+fotky.



PRVNÍ PŘÍKLAD INTERAKCE

Těsná interakce. Písmo úplně natěsno obklopuje hlavní objekt!


GRAFICKÁ ANATOMIE – co tady tak dobře funguje?


  • Všimněte si chytlavého až emočního propojení mezi postavou na fotce s textovými štítky.

  • Texty natěsno rotují kolem hlavní postavy – texty skákají střídavě před a za hlavní postavu plakátu. Skvělá interakce.

  • Fotka ani písmo nejsou izolovaní sólisté! = znamenitě spolupracují! Písmo+Fotka dohromady "jako jeden muž", zesilují výraz a emoci celého plakátu.

  • Podívejte se ještě jednou: dokonce to vypadá, jako by chlalpcův emocionální prožitek přímo reagoval na pozici textů, které jej tak fyzicky obkličují.


A přitom technicky je tohle řešení úplně prosté: stačilo jen udělat jednoduchý výřez hlavní postavy. Zbavit se pozadí, odstranit jej ze snímku. Stejně by to jen rozptylovalo vaši pozornost. A tak získáte dostatečný prostor kolem toho kluka a tam už umísťovat písmo. Je to chytré a funkční!

Hotové řešení vypadá vždycky jednoduše, ale ruku na srdce: napadlo by vás to? :)

Další příklad je postaven na totožném principu.




DRUHÁÝ PŘÍKLAD INTERAKCE

Spolehněte se na krásný font a dovolte si extrémní zvětšení písma.

Zkuste třeba takto zvětšit první iniciálu vašeho klíčového slova. Výsledkem bude skvělý efekt --> že si vašeho designu všimnou spěchající turisté dokonce i z protějšího chodníku!



Autor tohoto plakátu chtěl okamžitě zachytit pohled diváka. Šel na to přes obří počáteční iniciálu písmene B!


Tohle grafické řešení se opírá o sebevědomou kráse obřího písmene. Ujišťuji vás, že pokud použijete krásný a neokoukaný font, tak obří písmové znaky budou ve vašem designu zářit jako semafor.

Na tvarovou sílu dobrého fontu se totiž můžete spolehnout.


Tohle už není žádné rozpačité oťukávání s bázlivým nadpisem v malých velikostech.

Autor plakátu s Davidem Bowie velmi rafinovaně využil plochu uvnitř tučného bold písma a vrazil dovnitř fotografii.


Další příklady grafické syntézy Fotky+Písma


Vypadá to jednoduše, že?

Výše použité příklady skutečně vypadají na první pohled jednoduše. To protože tam vládne:




Pár užitečných návodů

Návod pro Illustrator

Návod pro Canvu

S pozdravem Michal Žižka



Comments


bottom of page