PŘIPOMÍNÁM CÍL NAŠEHO DESIGNU...
Chceme okamžitě nepřehlédnutelný design. Chceme uchvátit roztěkaný pohled publika. Chceme sestavit grafickou optickou past, kterou nelze ignorovat. A taky se nám tímhle fíglem povede okamžitě zastínít okolní bez-invenční tuctový design. Sorry, milá grafická konkurence, ale tohle je funkční grafická mechanika!
JAKÉ INGREDIENCE POUŽÍT?
Použijeme tady vizuální přímočarost, Názornost a čistotu sdělení skrze Konkrétní hmatatelnou rekvizitu.
Možná tenhle fígl použijete hned zítra, možná za měsíc.... ale rozhodně si tento grafický princip zapište do své vnitřní databáze – do vaší vnitřní galerie chytrých grafických řešení božího zázračného plakátu, který rozhodně nebude tuctový.
Uvidíte, jak extrémně snadno vytvořit grafickou optickou překážku, kterou by běžný divák/pozorovatel na ulici absolutně nečekal!
Pojďme rovnou k příkladu!
Mám tady jeden báječný filmový plakát od Aleše Najbrta z roku 1999 – tehdy jsme jej viděli poprvé a od té doby vím, že to je dokonalý didkatický příklad. Je navíc krásně puristicky jednoduchý. Z graficky-didaktického tvůrčího hlediska je to miláček a vzácný kousek, protože ten hlavní wow princip je tak univerzální!
GRAFICKÁ ANATOMIE – co tam tak dobře funguje?
Grafik nám strčil úplně pod nos běžný objekt – lžičku, ale pozor! V naprosto nečekaném měřítku. Tahle plastová lžička normálně měří 10 cm, tady ovšem ovládá celý plakát!
+
Na tomto příkladě vidíme překvapivě volný vztah mezi hlavním motivem plakátu a klíčovým tématem filmu.
Je to naprostý opak snahy: trefit se hlavním motivem významově do černého!
Zajímavé je, že tahle rozvolněná vazba (hlavní atribut+téma) nakonec vůbec není problém. Naopak, je to fajn změna, mentální oživení pro publikum.
Takže až si příště budete, lámat hlavu nad hlavní rekvizitou na plakát, nezapomeňte prosím, že odvaha se vyplácí! V první vteřině musíte svým plakátem zaujmout! Nelamte si, prosím, hlavu tím, že hlavní motiv (v tomto případě plastová lžička) není nijak zásadní v ději celého filmu Pelíšky.
Ta lžička sehrává ve filmu jen jednu malou (přestože úžasně komickou) epizodní roli, v jedné jediné 3 minutové scéně. A přesto z ní (z té lžičky) grafik Najbrt odvážně učinil nepřehlédnutelný a KRÁSNÝ HLAVNÍ MOTIV plakátu. To řešení je tak chytré, odvážné a zároveň elegantní!
Zkrátka: Když ve své grafice použijete obrovský předmět a "prásknete" svého diváka tímto detailem přímo do oka ... tak vás nikdo nebude ignorovat. Všichni si vás všimnou!
DALŠÍ DŮVODY: proč pracovat s makro předmětem v grafickém designu?
Makro předmět dokáže strhnout pozornost. Je ryzí a konkrétní. Okamžitě zruší distanc mezi vaší grafikou a divákem.
Konkrétní rekvizita je jako čerstvé šťavnaté sousto, do kterého se divákovo oko s chutí „zakousne“.
Divák jej (tu hlavní rekvizitu) ihned identifikuje – bezpečně ví, na co se dívá. Žádná zrádná mlha neurčitosti. Vše je přímočaře jasné a konkrétní.
To všechno vám ve vaší budoucí grafice pomůže. Vaše grafická komunikace bude fungovat bleskově.
A co je vůbec nejlepší?
Tenhle princip s mega velkou rekvizitou vám bude fungovat v libovolném formátu grafiky:
prezentace na monitoru
knižní přebal
leták
plakát A1
bilboard
obrazovka mobilu
Všude vám mega velký detail udělá skvělou službu.
Chcete další důkaz stejného principu? WOW!
Nezapomeňte!
Nečekané měřítko v plakátu funguje!
Osobní vzpomínka
Vzpomínám, jak jsem byl jako kluk fascinován i uchvácen ilustracemi z knihy Gulliverovy cesty. Až po mnoha letech mi to došlo! Knižní ilustrátor přesně rozpracoval ten stejný princip, o kterém si dnes povídáme - starý dobrý efekt náhlá nečekaná změna měřítka!
TENHLE FÍGL V POHODĚ ZVLÁDNETE
Na tomto "makro" principu je kouzelné to, že jej zvládne aplikovat úplně každý. A je úplně jedno, jestli s grafikou začínáte, nebo jste senior grafik.
S grafickým pozdravem Michal Žižka
Comentarios