top of page
Michal Žižka

GRAFICKÝ ZÁZRAK 5: NEBOJTE SE HANDMADE PÍSMA



Přátelé, 99 % grafického designu obsahuje nějaké písmo. A proto vám chci nabídnout jeden šťavnatý experiment s písmem. Půjdeme na písmo holýma rukama! A navíc zboříme jeden starý mýtus: že design se dělá jen v počítači. No nee!





CHCI PŘIPOMENOUT, ŽE KDYŽ...

... použijete originální písmo, tak váš design bude celý originální a nezaměnitelný. A tedy skvěle zapamatovatelný. To vám pomůže sestavit optickou past, kterou nelze ani přehlédnout, ani ignorovat. Sorry, milá grafická konkurence, ale originální písmo je naprosto fundamentální pro sestavení skvělého designu!

JAKOU INGREDIENCI POUŽIJEME?

Je to jednoduché, použijeme v principu jen...



Všimli jste si, že takové ty běžné a okoukané fonty vedou zcela zákonitě jen k vizuální nudě?

Člověk se ani nenadá, vybere si jedno z nainstalovaných běžných písem a UPS!, v designu nemá žádný výraz a ani emoci!


Pojďme napumpovat do designu 100x více originality - půjdeme na písmo úplně jinakholýma rukama!

Jsou projekty, kterým tento ruční přístup v designu náramně prospěje.



PRVNÍ PŘÍKLAD


GRAFICKÁ ANATOMIE – co na žlutém plakátě funguje?

Je to právě to ruční písmo!

A máme tam osobité napětí, tvůrčí emoci a autentický výraz. Takto je možné překročit práh nudné sterility okoukaných písem.

Možná se teď ptáte:

To si mám jako koupit pastelky a nakreslit celý plakát?

Jo klidně! Sledujte mé grafické arguementy, proč se spolehnout na ruční písmo ...


Grafické argumenty


  • Bude vás to více bavit a je to obohacení designu. Čím to bude méně učesané, tím lépe.


  • Váš design s ručním písmem okamžitě prolomí ledy v komunikaci mezi vámi a publikem. Skvěle se hodí na projekty živé kultury.


Žádný strach!

Pokud nemáte krásné vypsané písmo, nevadí – dobrých výsledků také dosáhnete, když budete písmo "kreslit" podle existujícího písmového vzoru – najděte si klidně hotové tiskové písmo. A to překreslete vlastní rukou. Díky písmové předloze najednou máte vyřešené proporce a písmo bude držet jeden styl.

A vaše drobné proporční odchylky budou spíše roztomilým ozvláštněním. Takže si s nějakou přesností na půl milimetry vůbec nedělejte hlavu.

A tvořte ručně! A zapněte grafický program až na finální poslední úpravu plakátu.


S písmem můžete cokoliv, aneb další příklady

  • můžete písmo lepit papírovou páskou

  • čmárat písmo pastelkami

  • kreslit písmo

  • řezat písmo nožem

  • obtiskávat písmo

  • vyšívat písmo

Však sledujte z čeho všeho se dá písmový design uvařit a jaký to má říz...



Jak začít?

V první chvíli bohatě postačí jen vaše chuť experimentovat s písmem. A spolehněte se na vaší kreativitu.



Stefan Sagmeister

Chci vás ještě s někým seznámit. Tenhle super úspěšný designer (žijící v New Yorku) dokonale ukazuje, že vaše kreativní investice do svobodného písmo se vám bohatě vyplatí!

Stefana Sagmeistera zašel v pokusech s písmem hoooodně daleko. Zde vidíte aplikaci "ručního" řezaného písma přímo na těle. Tímto odstavcem ovšem nenabádám k následování. Nicméně když si odmyslíte bolest, tak uznejte – nápad je to perfektní.


To jen čistě pro ilustraci možných přístupů. Písmo totiž nemá hranic.

Jméno Stefan Sagmeister si prosím ještě vyhledejte – málokdo dokáže tak úžasně a lehce spojit grafický design s osobním názorem. A to celé dokonale spojit do uměleckého projevu.


Tahle mikro lekce o experimentálním písmu by mohla být úplně celá jen o Sagmeistrovi.


Přiznám se, že nastaly v minulosti chvíle, kdy jsem to chtěl již s designem vzdát, hlavně kvůli některým tvrdohlavým zákazníkům. Ale krize byla zažehnána. Právě tento rakouský tvůrce mi znova ukázal, jak je grafika nádherná tvůrčí disciplína. Respektive, Sagmeistrovy realizace mne vždycky znova nadopujou entuziasmem.



Tohle byla krátká písmová jednohubka.

S pozdravem Michal Žižka



Comments


bottom of page