Co takhle jeden svobodný experiment s písmem? Zkuste to a máte před sebou živý plakát s duší!
Všimli jste si, takové ty běžné a okoukané fonty někdy vedou k vizuální nudě.
Ani si toho nevšimnete, zvolíte jedno z nainstalovaných písem a hle, nemáte tam žádný výraz a ani emoci!
Možná váš projekt vyžaduje osobitější grafický přístup - zkuste na písmo jít úplně jinak – holýma rukama!
Jsou projekty, kterým tento ruční přístup v designu náramně prospěje. Třeba tento kousek:
Jeden grafický mýtus praví:
Grafický design se dělá v počítači.
No, není to tak úplně pravda!
Co na žlutém plakátě funguje?
Je to právě ruční písmo!
A dostanete do plakátu osobité napětí, emoci a autentický výraz. Takto je možné překročit práh nudné sterility okoukaných písem.
Možná se teď ptáte: To si mám jako koupit pastelky a nakreslit celý plakát? Jo klidně! Sledujte grafické argumenty ...
Proč tam šoupnout
ruční písmo?
Bude vás to více bavit a je to obohacení designu. Čím to bude méně učesané, tím lépe.
Váš poster s ručním písmem okamžitě prolomí ledy v komunikaci mezi vámi a publikem. Skvěle se hodí na projekty živé kultury.
Pokud nemáte krásné vypsané písmo, nevadí – dobrých výsledků také dosáhnete, když budete písmo "kreslit" podle existujícího písmového vzoru - najděte si klidně tiskové písmo. A to překreslete vlastní rukou. Díky písmové předloze najednou máte vyřešené proporce a písmo bude držet jeden styl. A vaše drobné proporční odchylky budou spíše roztomilým ozvláštněním. Takže si s přesností na půl milimetry nedělejte hlavu.
Klidně vypněte kompjůtr – a zapněte ho až na finální poslední úpravu plakátu.
Další příklady, aneb s písmem můžete cokoliv!
lepit písmo papírovou páskou
čmárat písmo pastelkami
kreslit písmo
řezat písmo nožem
obtiskávat písmo
vyšívat písmo
Pamatujte
Na prvním místě by vždy měla být pevná vazba mezi obsahem a formou: skvělé propojení "ručního designu" s obsahem plakátu.
A ještě závěrem
Chci vás ještě s někým seznámit. Mám pro vás ještě jeden nestandardní příklad s písmem.
Je to plakát od slavného grafika rakouského původu – Stefana Sagmeistera. Ten zašel v pokusech s písmem hoooodně daleko. Zde vidíte aplikaci "ručního" řezaného písma přímo na těle. Tímto odstavcem ovšem nenabádám k následování. Nicméně když si odmyslíte bolest, tak uznejte – nápad je to perfektní.
To jen čistě pro ilustraci možných přístupů. Písmo totiž nemá hranic.
Jméno Stefan Sagmeister si prosím ještě vyhledejte – málokdo dokáže tak úžasně a lehce spojit grafický design s osobním postojem ke světu.
Tahle mikro lekce o experimentálním písmu by mohla být celá jen o Stefanovi. Ale nevím, zda by vás to bavilo, jako mě :)
Tohle byla krátká písmová jednohubka.
S pozdravem Michal Žižka
Comments