top of page
Michal Žižka

Písmo, písmo! Jak se s tebou skamarádit?

Updated: Oct 7, 2023

Kdy umístit písmo na plakát/leták? A jak s písmem začít dobře vycházet?


Jonáš z Brna


Úryvek z Grafické poradny

Milí posluchači naší stanice GRRR!, pokud se vám občas opakují tvůrčí nesnáze s písmem, zavolejte nám do studia. Probereme to a posvítíme si na ty vaše písmové trable. Jejda, už nám to tady svítí! Tak to je dneska fofr. Máme tady prvního volajícího nedočkavce.
Haló, tady Jonáš
Zdravím vás, Jonáši. Jste ve vysílání, prosím mluvte.
Už mohu? Jasně...víte, pořád se mi opakují dvě grafické situace: Ta první: mám problém vtěsnat všechen text do formátu, protože mi na něj nikdy nezbývá dost místa. A to ikdyž dělám billboard! No, chápete to?!
To je celkem běžné. Tedy běžné u začátečníků. A ta druhá nepříjemná situace...?
Moje texty na plakáty jsou strašně dlouhé, nemá to údernost! Co s tím, vy byste mi nějak uměla poradit?
Chápu vás, asi vás to písmo otravuje a zlobí, Jonáši. Narovinu, to co popisujete je běžné u laické veřejnosti, ono totiž ne nadarmo se říká žádný učený z nebe nespad ...

CVAK

Haló?
Vypadá to, že náš volající se odpojil. Asi se na písmo trochu naštval.

Obě výše popsané situace už zkrátka nechceme zažívat. Tyhle tvůrčí trable mají vliv jak na novou grafiku, tak na tvůrce – ubírají mu radost z designu. Pojďme to vzít od podlahy.


Jaká je role písma v grafice?

Budu k vám přímočarý a nebudeme uhýbat pohledem před neoblomnou realitou – ano, písmo je obrazové individuum projevující se dosti svérázně, tak například:

  • Písmo si vtrhne do formátu a může v mžiku výrazně zlepšit nebo naopak totálně podkopat a rozbít vaší grafiku.

  • Písmo bez uzardění každému hned vycinká (rozuměj) napráská, jak moc ne-zkušený jste grafik, nemá s vámi žádné slitování a vaše minulé zásluhy (minulé povedené kousky) vám do skóre nezapočítává.

  • Neústupně po vás vyžaduje pokročilejší grafickou znalost, obratnost a citlivost.

  • Písmo je jak meč s dvojím ostřím, razantně řízne do našeho vztahu s divákem a to hned dvakrát.


Poprvé tak, že písmo svou jazykovou funkcí předá divákovi obsahovou informaci (např. “v létě bude festival loutek”). Podruhé tak, písmo svým grafickým tvarem zásadně ovlivní charakter a dojem z celého plakátu. Který nápis vám přijde vhodnější k zábavné loutkařské taškařici? Ať už to je styl konstrukce písmenek, jeho vzhled, tloušťka tahů – to všechno je pochopitelně něco, co nás diváky silně ovlivňuje, během první vteřiny a přitom to ani vědomě nezaregistrujeme. Tvar písma je velmi účinná zbraň!



Zkrátka – písmo je velmi často dominantní a rozhodující člen každého grafického díla. Neznám moc plakátů ani vizitek bez písma!


Nicméně pojďme se pokusit s tím písmovým živlem trochu spřátelit a přimět jej ke spolupráci, a to nejlépe v náš prospěch! Ve vzduchu nám stále visí ty dvě typografické krkolomné situace:


Situace 1)

Mám problém vtěsnat všechen text do formátu, protože mi na něj zbylo málo místa.

Mé doporučení zní:

Zkuste změnit pořadí vaší práce - zkuste pracovat s písmem jako s hlav-

ním primárním prvkem, jako s pionýrem, který vstupuje do panenské krajiny a nechte na něm, ať vykolíkuje celou plochu plakátu a definuje kompozici.

Dívejte se na písmo jako na brilantní kontrastní kresbu, která vládne celé ploše!

Pokud máte vnímavé oko a chcete volit písmo podle jeho charakteru, tak nejspíše dokážete udělat opticky silný typografický (neboli písmový) plakát. Stojí to za pokus.


Začnete s písmem žít nový vztah. Tím, že začnete grafický navrh pís-

mem, tak z něho uděláte hlavního protagonistu – už tu nebude žádná skromná zakřiknutá šedá myška, která přichází do plochy až nakonec a musí se všem již přítomným přizpůsobit.

Od příště by se všechny příchozí grafické součástky mohly přizpůsobit již do plakátu usazenému písmu, což?







A co když je písmo na druhém místě?

Ano, zajisté, může nastat situace, že máte již vybranou

úžasnou fotografii, která má být nosným prvkem. Pak si prosím hned po

výběru vaší fotky zvolte vhodné písmo, vhodný font (vzhledem k té

skvostné fotce). V 80 % případech chcete, aby vaše fotografie s písmem dokonale ladily, aby mezi nimi vládl soulad a nikoliv konflikt a rozháranost.


Zde jedna ukázka dokonalé symbiózy mezi titulkem a fotkou. Tedy neodkládejte volbu písma na později! Podrobněji k tématu volby písma viz kapitola – Jaké písmo zvolit?


Pro vás a pro vaší typo inspiraci připojuji několik parádních typografických plakátů. A pak že

to nejde, upéct to celé jen z písma!








Situace 2)

Moje texty na plakát jsou strašně dlouhé a pak to nemá tu dynamickou údernost!

Tak to přepište. Přeformulujte. A škrtejte! Nejprve zkuste maximálně proškrtat a redukovat text, ať jej nemáte tolik. Já vím, někdy je potřeba se vzdát nějaké věty ve prospěch zesílení signálu té hlavní informace.

Představte si, že jste v prázdné bílé místnosti, každý vámi projevený zvuk se vám odrazem vrací od stěn. A vy chcete na celý sál zařvat jedno jediné sdělení charakterizující vaši jedinečnou osobnost :) Právě kvůli tomu echu v místnosti potřebujete použít krátkou větu, žádné dlouhé souvětí, musí to být jen krátké sousloví. Proto pečlivě vybrušujte váš finální text na absolutně úderný hlavní titulek plakátu.

Musí to být strohé + úderné + zároveň chytlavé!

A tohle je také důvod, proč naši studenti grafiky tak rádi volí anglické tituly a nadpisy, protože angličtina je naprosto ideální, jako stvořená pro grafický design - je plná úsečných jedno a dvou slabičných výrazů. Jakmile takový pěkný typografický apel přeložíte do češtiny, už to není ono, už se tam nevejdete.


My, uživatelé naší krásné češtiny můžeme angličtině její efektní úspornost závidět, ale nic s tím neuděláme:)

A pokud se vám nevejde víceslabičný český titulek na šířku plakátu, úplně klidně jej rozdělte do dvou řádků. A ani to nemusí být gramaticky správně – aspoň získáte víc pozornosti od hnidopichů ㋡. Jazykovou čistotu si nechte až do beletrie – plakát může být taky trochu rebel. Klidně i velký rebel. Plakát musí poutat!


Take it easy, bro!!

Řekl by mi sympatický pohodový afro-američan, pohupující se v rytmu hip-hopu. Chlápek, jehož maminka je Jamajka. Je to jasné, proč hip-hop nevznikl v Maďarsku, proč hip-hop a rychlá úderná grafika volí nejraději angličtinu.




Resumé

Teď už víte, že v textech na plakát platí:

Méně textu je více, tedy zkracujte!
Při grafické tvorbě začněte s písmem, nebo jej umísťujte alespoň jako druhý prvek – hned po fotografii (či ilustraci). Později už ne, nebo dopadnete jako Jonáš!
Těším se, až uchopíte ten nabroušený meč písmák s dvojím ostřím a energicky máchnete nad vaším plakátem!

Další inspirace

A jestli chcete ještě další nášup písmové inspirace, tak zde je.




S pozdravem Michal Žižka



41 views0 comments

Commentaires


bottom of page