"K" jako kontrast
- Majkí
- 26. 8. 2023
- Minut čtení: 2
Aktualizováno: 12. 4.
Když grafice chybí jedno "K" tak nikoho neoslovíte.


Bez ingredience "K" se totiž stane přesně tohle:
vaše grafika nebude mít žádnou šťávu
nebude mít žádné výrazné charisma
a vy (jako autor/ka designu) budete z toho taky pěkně frustrován/a
Inspirace uměleckou fotografii
Co mají společného všechny následující fotografie. (tedy kromě toho, že jsou černobílé? :)
Odpověď je naštěstí pěkně očividná:
Je tam nádherný světelný kontrast , v tom dynamickém střídání světlých a tmavých ploch.
Takže když to funguje v umělecké fotografií, tak proč by to nefungovalo v grafickém designu?

Jaké je workflow šikovného grafika?
Vyhledá dvě podobné entity plakátu, a to může být cokoliv.
Zesílí kontrast mezi nimi.
A tím pěkně vytvoří silné napětí uvnitř grafické plochy.
Napětí v klasické grotesce!

Vzpomínáte na komediální duo Laurel a Hardy? Základní (řekl bych až) kruciální pilíř jejich komiky byl vztyčen právě na napětí, nebo-li na kontrastu:
tělesné konstituce obou figur
na kontrastu temperamentů: direktivní Hardy vs. nejistý Laurel
Ostatně, na silném napětí a kontrastu byly postaveny další humorné dvojice, viz:
komici Voskovec~Werich
komici Šimek~Sobota
dobrodruzi Bud Spencer~Terence Hill
detektivové Jake~Tlusťoch
Tak a teď, když je už půda připravena, teď si to životodárné třaskavé napětí (ten kontrast) přeneseme do naší krajiny grafického designu:
Máme mnoho grafických kontrastů
V grafické říši existuje celá fůra kontrastů, podívejte, co jich můžeme použít:
Kontrast barevný a světelný
Kontrast proporční: mezi hlavním titulkem a drobnou typografií
Kontrast v ostrosti: napětí mezi ostrou hranou ~ a blur rozmazaným efektem
Kontrast objemový: 3D objekt ~ plochá typografie
Ať žije grafický antagoismus!
Proč tenhle plakát funguje?

Osobně si myslím, že to je ze tří důvodů:
Rytmus a střídání velkých/menších ploch.
Je zde výrazné barevné napětí: černá vs. syté barvy .
Rovněž zde panuje jasná HIERARCHIE TEXTŮ. Je tu výrazně diferenciována škála velikostí textů – čtenář se krásně orientuje v ploše – je hned jasné, co je primární text, co je sekundární a tak dále ....
Závěr
A na samotný závěr čistě pro odlehčení připojuji dvě videa na téma vokálního kontrastu. Hrdelní zpěv ~ sopránový kontratenor.
Poslední grafický check-point
Přátelé, kdykoliv budete mít před sebou poněkud nudnou grafiku, položte si kontrolní otázku:
Nechybí mi tam náhodou KONTRAST a NAPĚTÍ?
Vládne mé grafické ploše silný vizuální napnelismus?
S pozdravem Michal Žižka
Comments