top of page

"K" jako kontrast

  • Obrázek autora: Majkí
    Majkí
  • 26. 8. 2023
  • Minut čtení: 2

Aktualizováno: 12. 4.

Když grafice chybí jedno "K" tak nikoho neoslovíte.







Bez ingredience "K" se totiž stane přesně tohle:


  • vaše grafika nebude mít žádnou šťávu

  • nebude mít žádné výrazné charisma

  • a vy (jako autor/ka designu) budete z toho taky pěkně frustrován/a


Inspirace uměleckou fotografii


Co mají společného všechny následující fotografie. (tedy kromě toho, že jsou černobílé? :)



Odpověď je naštěstí pěkně očividná:

Je tam nádherný světelný kontrast , v tom dynamickém střídání světlých a tmavých ploch.

Takže když to funguje v umělecké fotografií, tak proč by to nefungovalo v grafickém designu?


Jaké je workflow šikovného grafika?

Vyhledá dvě podobné entity plakátu, a to může být cokoliv.
Zesílí kontrast mezi nimi.
A tím pěkně vytvoří silné napětí uvnitř grafické plochy.

Napětí v klasické grotesce!

Než se ponořím do našeho grafického napětí, tak jěště malá kratičká zastávka v živém světě.

Vzpomínáte na komediální duo Laurel a Hardy? Základní (řekl bych až) kruciální pilíř jejich komiky byl vztyčen právě na napětí, nebo-li na kontrastu:

tělesné konstituce obou figur
na kontrastu temperamentů: direktivní Hardy vs. nejistý Laurel

Ostatně, na silném napětí a kontrastu byly postaveny další humorné dvojice, viz:

  • komici Voskovec~Werich

  • komici Šimek~Sobota

  • dobrodruzi Bud Spencer~Terence Hill

  • detektivové Jake~Tlusťoch


Tak a teď, když je už půda připravena, teď si to životodárné třaskavé napětí (ten kontrast) přeneseme do naší krajiny grafického designu:


Máme mnoho grafických kontrastů


V grafické říši existuje celá fůra kontrastů, podívejte, co jich můžeme použít:

  • Kontrast barevný a světelný

  • Kontrast proporční: mezi hlavním titulkem a drobnou typografií

  • Kontrast v ostrosti: napětí mezi ostrou hranou ~ a blur rozmazaným efektem

  • Kontrast objemový: 3D objekt ~ plochá typografie



Ať žije grafický antagoismus!



Proč tenhle plakát funguje?


Osobně si myslím, že to je ze tří důvodů:

Rytmus a střídání velkých/menších ploch.
Je zde výrazné barevné napětí: černá vs. syté barvy .
Rovněž zde panuje jasná HIERARCHIE TEXTŮ. Je tu výrazně diferenciována škála velikostí textů – čtenář se krásně orientuje v ploše – je hned jasné, co je primární text, co je sekundární a tak dále ....



Závěr

A na samotný závěr čistě pro odlehčení připojuji dvě videa na téma vokálního kontrastu. Hrdelní zpěv ~ sopránový kontratenor.




Poslední grafický check-point


Přátelé, kdykoliv budete mít před sebou poněkud nudnou grafiku, položte si kontrolní otázku:

Nechybí mi tam náhodou KONTRAST a NAPĚTÍ?
Vládne mé grafické ploše silný vizuální napnelismus?

S pozdravem Michal Žižka



Comments


bottom of page