top of page
  • Michal Žižka

Písmo: Důvěřujte mu! Provede vás celým životem.

Updated: Oct 7, 2023

Tenhle grafický doping má za cíl dodat vám ještě více odvahy v práci s Písmem – můžete se na něho zcela spolehnout, že vás provede grafickým životem! A ostatní grafické prvky můžete klidně vyhodit ven.


Zcela a plnou vahou se opřete o písmo! Písmo je totiž čaroděj grafického designu, čaroděj první kategorie. A také silné médium – nosič emocí!



To si dnes budeme povídat jen o Písmu?

Jo, a schválně dáme dohromady jen pár ingrediencí.

opticky výrazné písmo

+

silný příběh

Mám pro vás příběh o tom, jak se mému kamarádovi zhroutil celý svět, rozpadlo se mu původně spokojené manželství a taková to byla na počátku velká láska! Však to znáte.

Neblouzním a nepíši mimo grafický kontext - to je jen intro k následující úžasně efektní grafické kampani. Sledujte..


Kampaň jedné pojišťovny života

Před pár lety jsem zcela náhodou zaznamenal tuhle skvělou, byť na první pohled nenápadnou, plakátovou kampaň. Švýcarská pojišťovna SwissLife zvolila velmi netradiční způsob prezentace svých služeb. Zvolila graficky extrémně úsporný styl - jenom písmo! Jenom pár vět a jinak nic. Prázdný formát. Žádné líbivé fotky usměvavých důchodců focených ve zlaté hodince (golden hour). Žádná taková podobná klišé! A jaká byla základní myšlenka všech následujících plakátů:

Připomeneme lidem ten hořký fakt, že život je plný nenadálých a nečekaných změn. Připomeneme jim to velmi stroze, lakonicky. A také do lidí napumpujeme akcent, že na ty životní kotrmelce se nikdy nelze zcela připravit! Život zkrátka není žádná jistota! Proto si v naší pojišťovně koupí službu.

A tak vznikly originálně formulované dvoj-věty, které jen stroze popisují životní situaci před a po nenadálém životním twistu. Miluji tyhle příklady naprosto čistého, ale zároveň sdělného designu. Čtěte pozorně!



Proč je písmový minimalismus funkční?

Mám tady další příklad čistého typografického plakátu.



  • Všimněte si rafinované rozmanitosti fontů v hlavním titulku. Grafik pečlivě sjednotil výšky všech písmových znaků, byť pocházejí z různých a dosti rozdílných fontů. Takto vybudoval těkavý rytmus – střídání tenkých/tučných tahů a vznikla vizuální dynamika.

  • Pohyb modré stopy úspěšně narušuje jinak kompozičně utaženou písmovou strukturu plakátu. Efekt spreje skoro hraničí se samoúčelností, ale barevný akord MODRÁ + ČERNÁ je ve výsledku oživením.

Jde to i bez fotky

  • Přestože nemáte po ruce žádnou "imidžovou" fotku či ilustraci, přesto lze i s málem vystavět efektní grafickou upoutávku.

  • Někdy je to časový problém, někdy nepřichází inspirace a máte jen textové zadání. Přesto není třeba házet flintu do žita. Jak vzniká vizuálně neatraktivní plakát? Téměř vždy za to může netrpělivost grafika. Téměř vždy lze vyčarovat grafickou magii. V písmovém vesmíru je nekonečná rozmanitost tvarů a možností.

Pár dalších ukázek emancipovaného písma




Ukázal jsem vám písmové plakáty jedné pojišťovny, ale nejsou to jen plakáty.
Jsou to přímo zenové kóany ㋡


Tohle byla krátká písmová jednohubka.

S pozdravem Michal Žižka



16 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page