Kdo je váš divák?
- Majkí
- 7. 9. 2023
- Minut čtení: 4
Aktualizováno: 10. 4.
První otázka před každým plakátem by měla být: Jak nejlépe zacílit novou grafiku na mého diváka? Tahle ideová příprava se vám totiž 100x vyplatí.

Grafika bez diváka...
Grafika, která nemá předem definovaného svého diváka je jako opuštěná fenka z útulku pro opuštěné psy – taková grafika je zkrátka neukotvená, nezacílená, často poněkud nejistá a rozpačitá. Protože vlastně vůbec netuší, s kým chce komunikovat a jak navázat kontakt.
Marketingová technika
Proto je středobodem tohoto grafického článku náš divák. Chci vás seznámit s jednou funkční marketingovou technikou, která třeba napříště pomůže vdechnout více živého entuziasmu vašemu designu. Ta technika se jmenuje Tvorba persony (někdy se používá také výraz Nika).
Je to vlatně jen ideová příprava, dříve než se spustí grafický program. Dříve než začne samotná kreativa.
Třeba vám to někdy příště pomůže, to jen pro případ, že byste se někdy ocitli v úzkých a nevěděli, jakým směrem mířit vaše grafické pokusy.
Grafiku (leták, plakát nebo knihu) zkrátka děláme ideálně proto, abychom někoho jaksepatří zaujali a nejlépe zcela uchvátili. Ikdyby to bylo jen na pár vteřin.
Když děláte knihu
No tak prosím hned na počátku věnujte pozornost budoucímu čtenáři a zhruba v těchto ohledech nalaďte váš design:
přizpůsobte vašemu čtenáři velikost a formát knihy, zohledněte i místo, kde má čtenáč tu knihu číst (veřejná doprava nebo jen doma?)
pečlivě vyberte styl a tvarosloví vašeho písma (ostrá, konstruovaná, nebo zaoblená stavba znaků),
zvolte optimální velikost písma (vzhledem k čtenářově věku, zdravotní kondici či rychlosti čtení)
také stanovte přiměřené množství obrazových příloh a jejich poměr velikostí k úsekům textů
Podobný rozsah úvah vezmete v potaz v případě, že děláte plakát, leták, nebo upoutávku na instagram... Vyplatí se to!
Jako špatné rande
Tvorba grafiky bez znalosti vaší persony je jako rande naslepo – je skutečně těžké říci, zda tomu druhému hned padnete do oka, zda si sednete a přeskočí jiskra :)
Když děláte design naslepo – Vaší grafice se pak může přihodit poměrně smutná příhoda: ulice, je pošmourno, na cihové zdi je vylepen váš plakát (bez povšimnutí publika), protože na nikoho přesně necíli. Tenhle plakát občas zmokne, pak uschne. Čeká dlouho, zda se u něj někdo zastaví. A když už po třetím dešti a následném uschnutí kdosi konečně k chudáku plakátu přijde, tak to bude pán s lepidlem a rolí papíru – lepič nových plakátů. No není to smůla?
Pojďme design zacílit!
Kdo je tedy ta Persona? Je to váš typický zákazník – je to o stupeň přesnější definice potenciálního diváka, než je definice vaší cílové skupiny. Vymezit cílovou skupinu dokážete okamžitě, ale Persona chce ještě něco navíc. Je to taková zástupná osoba, s osobními atributy, charakteristikami, se vzorcem chování, s individuálními zájmy.
Jak se tvoří Persona?
Napřed jen pozorujte. Zde (překvapivě) není nutná příliš košatá fantazie, spíše pozorovatelský talent. Trpělivě pozorujte typického zákazníka, o kterého vám skutečně jde. Chce to vědět, koho lovíte, koho chcete uchvátit a zaujmout.
Zaměřte se na individualního jedince, ktery:
chodí na vaše akce
je vaším spokojeným klientem
potřebuje váš produkt ši službu
navštěvuje váš web, čte vaše články apod.
Tohle vám pomůže vám zvolit adekvátní grafický koncept šitý přesně na míru budoucímu divákovi vašeho plakátu/knihy/letáku. Se znalostí svého publika už svým designem míříte přesně na cíl. Vzpomínáte na tu opuštěnou fenku z útulku, tak už za chvilku naje svého nového páníčka:).
Modelujeme personu
Ok, co všechno si mohu “vymodelovat” při tvorbě persony? Jak moc detailně?
Obvykle se začíná u vymýšlení konkrétního Jména a Příjmení – jakmile má osoba jméno (třeba takový Jindřich) už nám na něm začíná trochu záležet, že? :)
A pokračujte hlouběji podle této osnovy:
pohlaví
věkové rozmezí
rodinný stav, případně počet dětí
místo, lokalita bydliště
jeho zaměstnání
příjmová hladina
koníčky, hobby, preferované způsoby trávení volného času, oblíbený
pořad, podcast
osobní nebo profesní výzvy a cíle
jak této personě můžeme posloužit, jaký benefit přinést?
Takto nahozený ramec persony vás už v další grafické fázi krásně povede celou tvorbou designu.
Příklad s Jindrou
(zaklepání na dveře)
Zdravím vás, vy jste ten grafik, já jsem Jindřich!
Á, konečně vás poznávám (radostně)
Prý jste mě chtěl poznat, tak jsem tady.
To jsem rád!
Kde mám začít? Třeba takhle: Je mi 35 let.Mám šikovnou ženu, žijeme spolu s našimi 2 dcerkami v Adamově, máme to kousek do jeskyň v Moravkém krasu. Tam mi rádi lezeme.
Čím se živím? Jsem front end programátor.
Moje příjmová hladina, někde mezi 45-60.000, stačí vám to takhle?
Sportuji, rád lezu na stěny, radši venku pochopitelně, v zimě i na umělých stěnách.
Potřebuji se udržet ve formě, mám sedavé zaměstnání, při poslední kontrole mi lékař naměřil lehce zvýšený tlak, docela mě to vyděsilo a hlavně mám bolavá záda. Poslední dobou pozoruji, že začínám být v práci vyhořelý - je to rutina.
Ale co fakt v životě občas potřebuji, je zdolávat nové a náročné výzvy, nové vrcholy, potřebuji se dostat za horizont šedého stereotypního dne.
Díky Jindřichu, díky! Bylo to perfektní!
Co jsme tedy zjistili?
Máme zde plnokrevnou personu v celé kráse, vykreslenou do všech klíčových detailů. Až teprve nyní by měl grafik zahájit svou kreativní fázi.
Fotka pomůže
Pro tvorbu Persony také velmi pomáhá si takovou persónu vyobrazit, opatřit si fotografii. Tím ovšem nemyslím běhat po nádraží a hledat někde nějakého Jindru.
Stačí se poohlédnout po webových fotobankách (např. unsplash) a tam najít tvář mladíka, která vám hezky pasuje na našeho Jindru.
Personu si také můžete nakreslit, nebo použít screenshot z filmu. Hlavní je že textová charakteristika sedí se vzhledem osoby. Zaměřte se na detaily typu výraz, proporce, oděv, účes.
Resumé
Na počátku každé kreativní práce si vytvořte plastický profil PERSONY.
Vyplatí se to, ušetří to čas a myslím, že nebudete litovat!
Získáte tak výkonný motor pro vaši tvorbu, protože od teď se již snažíte, že ta vaše persona má být vaším designem zasažena, dokonce uchvácena.
V trochu přeneseném významu se dá řící, že tu svou rozdělanou grafiku budete od teďka svým způsobem ‚konzultovat‘ právě s vaší Personou – třeba s tím Jindřichem :)
A klidně si pro váš projekt “vymodelujte“ i více person.
S pozdravem Michal Žižka

Commentaires