top of page
  • Michal Žižka

Co s plakátem udělá extrémně velký detail?

Updated: Feb 12

Uvidíte, jak se dělá nepřehlédnutelný plakát. Je to sice starý grafický fígl, ale stále funguje! Berte to jako rychlou grafickou inspiraci.

Možná tenhle fígl použijete hned zítra, možná za měsíc.... ale rozhodně si tento grafický princip zapište do své vnitřní databáze – do vaší vnitřní galerie chytrých grafických řešení božího plakátu.


Uvidíte, jak extrémně snadno vytvořit grafickou optickou překážku, kterou by běžný divák/pozorovatel na ulici absolutně nečekal!


Pojďme rovnou k příkladu!


Mám tady jeden báječný filmový plakát z roku 1999 – od té doby se mi vryl vryl do paměti a nelze zapomenout :) A je navíc krásně čistě jednoduchý. Dnes se u něho zastavíme trochu na dýl, protože za to stojí! Z didaktického tvůrčího hlediska je to vzácný kousek!



Na tomto plakátě se šťastně potkaly


Nečekaná změna měřítka hlavního motivu

Grafik nám strčil úplně pod nos běžný objekt – lžičku, ale pozor, v naprosto nečekaném měřítku.

+

Překvapivě volná vazba k hlavnímu tématu - k námětu filmu

Na tomto příkladě vidíme překvapivě volný vztah mezi hlavním motivem plakátu a klíčovým tématem filmu.

Je to naprostý opak snahy: trefit se hlavním motivem významově do černého!

Zajímavé je, že tahle rozvolněná vazba vůbec není problém.

Takže odvahu při příští volbě hlavního námětu na váš plakát!



Grafický TIP!

V první vteřině musíte svým plakátem zaujmout! Nelamte si prosím hlavu tím, že hlavní motiv (v tomto případě plastová lžička) není nijak zásadní v ději celého filmu Pelíšky. Ta lžička sehrává ve filmu jen jednu malou (přestože komickou) epizodní roli, v jedné jediné 3 minutové scéně. A přesto z ní (z té lžičky) grafik Najbrt odvážně učinil nepřehlédnutelný a KRÁSNÝ HLAVNÍ MOTIV plakátu. To řešení je tak chytré,odvážné a zároveň elegantní!

Zkrátka: Když ve své grafice použijete obrovský předmět a "prásknete" svého diváka tímto detailem přímo do oka ... tak vás nikdo nebude ignorovat. Všichni si vás všimnou!


A co je vůbec nejlepší?

Ono to funguje v libovolném formátu:

  • prezentace na monitoru

  • knižní přebal

  • leták

  • plakát A1

  • bilboard

  • obrazovka mobilu

Všude vám mega velký detail udělá skvělou službu.


Další WOW! příklady obrovského prvku


Proč pracovat s makro detailem v grafickém designu?

  • Makro detail dokáže strhnout pozornost. Je ryzí a konkrétní. Okamžitě zruší distanc mezi vaší grafikou a divákem.

  • Detail je jako čerstvé šťavnaté sousto, do kterého se divákovo oko s chutí „zakousne“.

  • Divák jej (ten hlavní motiv nebo detail) ihned identifikuje – bezpečně ví, na co se dívá. Žádná zrádná mlha neurčitosti.

To všechno vám ve vaší budoucí grafice pomůže. Vaše grafická komunikace bude fungovat bleskově.


Nezapomeňte

Nečekané měřítko v plakátu funguje! Vzpomínám, jak jsem byl jako kluk fascinován a zároveň i uchvácen ilustracemi z knihy Gulliverovy cesty. Až po mnoha letech mi to došlo! Ilustrátor přesně rozpracoval ten stejný princip, o kterém si dnes povídáme - starý dobrý efekt náhlá změna měřítka!


Tohle zvládnete!

Na tomto "makro" principu je kouzelné to, že jej zvládne aplikovat úplně každý. A je úplně jedno, jestli s grafikou začínáte, nebo jste senior grafik.


S grafickým pozdravem Michal Žižka



82 views0 comments

Recent Posts

See All

Comentarios


bottom of page