top of page

Trik 6: Fór s Metaforou

Michal Žižka

Metafora je lahodná pilulka proti předvídatelnému designu:

Udělejte ve vašem designu nečekanou záměnu hlavního objektu! Víte co se stane? Budete mít chytrý design s fórem!



Ukáži vám jeden kouzelný příklad filmového plakátu a připomeneme si tak jeden notoricky známý příběh lásky z literatury 20. století. Vladimir Nabokov Lolita. Znáte to: starší muž se nedokáže ubránit půvabu mladé vyzývavě svérázné dívky.



JEN PŘIPOMÍNÁM, ŽE...

Vaše publikum je zvídavé a zkoumavé, takže se v designu raději vyhněte příliš podbízivému polopatismu. Nepodceňujte své publikum triviálností. Od teď zkuste dělat chytrý design s METAFOROU. To ona vaše publikum intelektuálně stimuluje a nečekaně potěší!

PRVNÍ PŘÍKLAD

Pojďme tedy rovnou k té Lolitě, respektive já z toho udělám otázku:

Jak by šlo graficky vyjádřit neodolatelně smyslný půvab mladé dívky?

Jak tam dostat ten vztah mezi hlavními postavami?

A jak by šlo zobrazit to svazující společenské tabu kvůli věkovému rozdílu dvou postav?

A je vůbec nutné tam narvat tohle všechno dohromady?!?


Nebude lepší se soustředit jen na jednu konkrétnost... děláme přeci jen design, který musí úžasné komunikovat během prvních 3 vteřin.

A zde je vjiž příklad, který vám chci ukázat:


... jak víceznačná může být ilustrace obyčejného lízátka, že?㋛



GRAFICKÁ ANATOMIE – co na plakátě funguje?

Tohle je příklad, kdy autorská ilustrace je mnohem zajímavější a originálnější, než popisná fotografie. Ilustrátor totiž může zobrazit cokoliv, a také jakkoliv!


Autor plakátu si žongluje s motivy (dívka+lízátko) a pohrává si s jejich nečekanou podobností.


Tahle tvůrčí cesta s použitím chytré metafory způsobí, že do vašeho designu nevstoupí:


Předpokládám, že při komponování vašeho plakátu nechcete být jako nudný vypravěč již notoricky známých anekdot :) Určitě chcete svým designem překvapovat!



Proč je to graficky skvělé?

  • Rafinovanost metafory je báječná - Když se vrátíme k příkladu nahoře: vidíme svým způsobem decentní ilustraci lízátka – to je přeci pěkný atribut, ihned člověku naskočí: léto, horko, sladké mlsání.

  • V zájmu chytré metafory bylo na ilustraci lízátka změněno jen pár detailů a jsme doma! Uznejte, že nápad je to skvělý!

  • Raději to ještě zmíním jednou: grafik u Lolity odmítl přimočarost a přitroublý polopatismus

  • A výsledkem je, že prakticky není možné si této ilustrace nevšimnout. Ta ilustrace očividně koketuje s nápadnou podobností s ženským ... (však víte co) Je to tak chytré!



Zajímavost z Pinterestu

Střídavě se tento plakát zobrazuje a zase skrývá na webu Pinterest, vždycky tento obrázek někdo nahlásí jako tzv. závadný obsah.

Tak schválně – porovnejte tento plakát s původním, tím oficiálním k filmu z roku 1997. No řekněte, není to trochu nuda? Je nad slunce jasné, že oficiální plakát zvolil mnohem konzervativnější cestu. Neříkám, že je špatný, ale velké PŘEKVAPENÍ se nekoná.



Co si z toho vzít na příště?

Celá tahle lekce zkrátka naznačuje, že při tvorbě grafiky můžete téměř vždy postupovat alternativní cestou, že neexistuje nic jako nudný námět. Existuje jen nudně zpracovaný námět! Ale tomu se obloukem vyhnete.

Díky metafoře dostanete do plakátu překvapení!


Co získá divák?

Když použijete metaforu, tak divák bude poctěn vaší chytrou hrou, protože ho (svého diváka a své publikum) nepodceňujete zbytečným polopatismem. Však se podívejte na další krásné příklady...


Další příklady metafory v designu



S pozdravem Michal Žižka



0 komentářů

Comments


bottom of page