Tentokrát si vyzkoušíme, co dobrého na plakátě způsobí taková malá, šikovná záměna!
Ukážeme si příklad filmového plakátu a jednoho notoricky známého příběhu lásky.
Ale pozor – nebude to Romeo a Julie! Bude to zfilmovaný román Vladimira Nabokova Lolita.
Jeden rychlý grafický TIP
Nepodceňujte inteligenci svého publika. Raději se v designu plakátu vyhněte příliš podbízivému polopatismu. Přeci nechcete nudit! Zkuste opustit polopatismus, nemusíte nutně mířit jen do černého. Když použijete záměnu – METAFORU – on vás ten grafický design bude více bavit.
Pojďme rovnou k příkladu!
... co dokáže ilustrace obyčejného lízátka, že?㋛
Co na plakátě funguje?
Šťavnatá ilustrace
Tohle je příklad, kdy autorská ilustrace je mnohem zajímavější a originálnější, než realistická fotografie. Ilustrátor totiž může zobrazit cokoliv, a také jakkoliv!
+
Metafora
Autor plakátu si žongluje s motivy (dívka+lízátko) a pohrává si s jejich nečekanou podobností.
Tahle tvůrčí cesta s použitím metafory preventivně zabrání, aby do vaší grafiky pronikl:
ošoupaný polopatismus
předvídatelnost – okoukané grafické formy
Předpokládám, že při komponování vašeho plakátu nechcete být jako nudný vypravěč notoricky známých příběhů :) Určitě chcete svým designem překvapovat!
Proč je taktika
grafické metafory
tak skvělá?
Vznikla chytrá ilustrace
Rafinovanost metafory je báječná - Když se vrátíme k příkladu nahoře: vidíme svým způsobem decentní ilustraci lízátka – to je přeci pěkný atribut, ihned člověku naskočí: léto, horko, dětské mlsání.
V zájmu chytré metafory bylo na ilustraci lízátka změněno jen pár detailů. Ale uznejte, nápad je to skvělý!
Grafik odmítl přimočarost ani přitroublý polopatismus
A výsledkem je, že prakticky není možné si této ilustrace nevšimnout. Ta ilustrace očividně koketuje s nápadnou podobností s ženským ... (však víte co)
Zajímavost z webu
Střídavě se tento plakát zobrazuje a zase skrývá na webu Pinterest, vždycky tento obrázek někdo nahlásí jako tzv. závadný obsah.
Tak schválně – porovnejte tento plakát s původním, tím oficiálním k filmu z roku 1997. No řekněte, není to trochu nuda? Je nad slunce jasné, že oficiální plakát jde jistou "konzervativnější" cestou.
Co si z toho vzít na příště?
Celá tahle lekce zkrátka naznačuje, že grafik může téměř vždy postupovat alternativní cestou, že neexistuje nic jako nudný námět. Existuje jen nudně zpracovaný námět!
Grafické myšlení může být velmi jiskřivé a novátorské.
Když použijete metaforu, tak divák bude poctěn vaší chytrou hrou, protože ho nepodceňujete zbytečným polopatismem.
Mimochodem - před vizuální doslovností jsou varováni i ilustrátoři knih, dětští čtenáři (natožpak dospělí) se nechtějí dívat na knižní ilustraci, která ukazuje přesně to stejně, co popisuje text na protější stránce.
Pracovat s metaforou může být osvěžení i pro vás, je to mentální trénink, takže zestárnete později :)
Díky metafoře dostanete do plakátu překvapení!
Další příklady metafory v designu
S pozdravem Michal Žižka
Comments