top of page
  • Michal Žižka

Kousavý plakát JAWS!

Updated: Feb 12

Filmy mají své věrné fanoušky. To je jasné. Může mít i statický plakát svůj fan-klub? Tak tenhle slavný plakát má! Fanoušci filmu Čelisti tenhle famózní plakát dobře znají, nechávají si jej podepisovat, prodává se i 3D těžítko s útočícím žralokem. Jenomže: Co když tenhle slavný kousek není jediná verze plakátu, ani není první ale... až ta druhá! Ponořme se do hloubky, až k samotnému prvnímu žraloku.


Jsem si jist, že tahle grafika nám má i po 50 letech co říci. (proto jsem, ehm, sepsal tento článek)

Dostaneme pěknou lekci, jak obohatit naše grafické řemeslo. Začněme hezky chronologicky: To tenkrát v sedmdesátém čtvrtém...


Rok 1974

Nejprve vyšla (přirozeně) knižní novela JAWS. Musela tedy pochopitelně vzniknout nejprve knižní obálka, malý formát. Na pana režiséra Spielberga si ještě chvíli počkejme.

Vůbec první "žraločí" ilustrace, která vznikla, je dílo Paula Bacona - vše se zdálo dobré. Vyšlo první vydání knihy Jaws.


Kniha ovšem neslavila takový úspěch, jak editor očekával. A možná to způsobila ta přiliž tmavá ilustrace. A ten vyobrazený živočich možná nevypadá dostatečně hrozivě. Dostatečně "žralokovitě"! Vždyť on nemá ani zuby!.


Jasně, tahle verze ilustrace sice nese určité znaky mrazivého tajemna. Žralok je vyobrazen jako chladné, tajemné a dravé monstrum z hlubiny. Je tam také skvělý kompoziční nápad, o tom nikdo nepochybuje. Jenomže (očima tehdejšího knižního vydavatele) stále tomu něco chybělo. Publikum nechce jen tajemnou černou hlubinu, publikum lační po takovém děsuplném nebezpečí, až z toho bude tuhnout krev v žilách.


Takže hned při druhém vydání knihy byl osloven druhý výtvarník, jistý Roger Kastel. "Ty nám uděláš novou knižní obálku!"

Mladý a talentovaný Roger na to šel od lesa: velmi chytře převzal funkční (bodejť geniální) kompozici od Paula a hned potom si mladý Kastel zašel do Muzea přírodní historie. A pojal žraločí námět skutečně mnohem realističtěji! Ať si publikum přijde na své!


Rogerova verze


Bingo! Je tam všechno: monstrum, nebezpečí a dokonce i ty zuby. Byla to trefa! Kniha (teď již s Kastelovým žralokem na obálce) trhala rekordy v prodejích.

A nikoho neudiví, že až TEĎ přichází jistý Steven Spielberg s prosíkem, že by rád tento příběh zfilmoval.


Představte si, majitel práv 'žraločí' ilustrace ji filmařům velkoryse přenechal – bez mrknutí oka – ať si ji filmaři použijí – úplně zadarmo!





Výtvarník R. Kastel si tenkrát jistě neuměl představit, jak slavná jeho ilustrace bude, jak významně pomůže v distribuci nového filmu!



Co čert nechtěl?

Ta ilustrace se opravdu všem okamžitě líbila. Což ji nakonec bylo osudným. Původní originální malba je totiž ztracena! Byla součástí jakési putovní přírodovědné výstavy, ale zpátky k Rogeorovi se již nikdy nevrátila. Originál se už nikdy nenašel.

Už se myslím nikdy nedozvíme, co se tenkrát stalo, ale v podezření jsou kustodi putovní expozice, nebo mozná nějaký fanda ichtyologie? A nebo kdokoliv, koho uhranula dramatičnost scény, nebo realistická malba, nebo krása plavkyně.


Všimli jste si?



Všimli jste si toho nepatrného rozdílu mezi původní knižní verzí a filmařskou verzí Rogerovy ilustrace?

Ilustrátor Kastel musel (na žádost distribučního oddělení) přimalovat více mořské pěny v oblasti ňader plavkyně.


Tvrdé zákony byznysu nám tady trochu zčeřily pohled na ženský půvab. No řekněte, není to škoda?



A co si z tohoto příběhu odnést domů?

  • když je design skvělý, může dokonce přežít propagovanou událost, dokonce i svého tvůrce


Konkrétní grafický fígl

Nebojte, neodejdete s prázdnou.

  • Díky žraločímu plakátu je nad slunce jasné, že každý váš umístěný prvek na plakátě (v grafice) může sehrát překvapivou roli efektní směrovky. Obratný grafik se snaží řídit pohled diváka!

  • Přemýšlejte o jakékoliv fotce/ilustraci jako o šipce, která naviguje pohled diváka přesně do míst, kam ho chcete v grafice dostat.


Raketoplán vás jako šipka znovu vrátí k hlavnímu titulku

Silueta křehké baletky si vás přitáhne až dolů k jejím balerínám a pak hopla! na písmeno "A"

A zde nedokáže nikdo zůstat pohledem vně, mimo formát! Zachytí vás, nekompromisně, jeden z 9 červených provazů a jste uvnitř vzpouzejícího se býka! Plakát vás dostal do svého středu.

Je jen na vás, kdy to zkusíte aplikovat ve svém designu.


S pozdravem Michal Žižka

24 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page