top of page
Michal Žižka

Bože! Jaké písmo vybrat?/ část 2


Dnes o klasickém záseku grafika. Popis ojek zhruba takto:

Už 20 minut vybírám vhodný font, ale je to k zlosti! Jakoby se celý písmový vesmír spiknul proti mě! Fontů je moc a popravdě – já vůbec nevím podle čeho vybrat písmo?! Jak se mám rozhodnout?


Mirka z Kolína




Děkuji za otevřenost, podívejme se tomu písmu na zoubek...

Mirko, připomínám, že písmo k nám vysílá signál, už tou svou konstrukcí znaků. Už samotný tvar na nás pěkně mluví!



Každé písmo, ať chceme nebo nechceme, v okamžiku umístění do plochy vytváří nějaký dojem!


Hnedka vyvolá nějakou, hluboko v našich vzpomínkách zasutou asociaci. Spustí naše očekávání, zkrátka dělá na diváka dojem. A to rychlostí světla :)


Pojďme si, Mirko, tedy hezky posvítit na celý proces krok za krokem, aby váš příští výběr písma byl spíše hladký a bez škobrtnutí. A ne mdlý pohyb labyrintem bez konce. Chci, aby váš příští výběr písma nebyl úmorným listováním v nekonečném seznamu písem. Chci, ať žijete bez zbytečných pochyb, život je experiment a design je zábavná grafická hra s otevřeným koncem.

Krok 1: Buďte fresh!

Takže nejprve fakta: Písmový vesmír je téměř nekonečný! To je pravda. Proto doporučuji: vybírejte si písmo když jste fresh a v dobré kondici. Podívejte se kolik existuje variant uvnitř jedné jediné písmové rodiny. Co jedno písmeno E, to ukázka jednoho řezu - neboli tučnosti písma. Plus si připočtěte varianty kurzívy (italiky).



Krok 2: Základní terminologie

Ve světě písem vládne neuvěřitelná rozmanitost, jako u lidí. Naučte se alespoň základní terminologii, ať umíte rozlišit tvar písma.

  • serifová (patková)

  • bezserifová (grotesk písma)

  • skripty (volně psaná, neboli kaligrafická)

  • geometricky konstruovaná

  • lomená

  • egyptienky

Na studentech jsem experimentálně a opakovaně ověřil, že když dokáží dobře pojmenovat základní kategorie písem, tak poté již mnohem snadněji vybírají písmo.


Více k tématu klasifikace písem zde.

Lepší grafické programy už umožňují volit písmo podle této základní klasifikace. Dokonce i profesionální programy od Adobe již umožňují toto základní filtrování písem dle tvarových kategorií.

Naopak méně uživatelsky přívětivé programy vám sází halabala seznamy fontů bez jakékoliv struktury – takže z toho oči až přecházejí a výběr písma není vskutku příjemnou záležitostí.


Krok 3: Účel textu

Vždy si ujasněte, jaká je primární funkce vašeho textu:

  • Má to být jen titulek? Tak to chccete hlavně zaujmout, strhnout pozornost. Takže si nezvolím obyčejný Times!

  • Má to být krátký text? Takže si mohu dovolit extravaganci a originální písmo, protože na krátkém textu čtenáře neunavím.

  • Nebo to má být dlouhý body text se skvělou čitelností? Takže zvolím písmo patkové, ať není příliš kontrastní, tedy šetřím oči diváka.


Krok 4: Velké měřítko

Přátelé, rozhodujte se u písma pro hlavní titulek tak, že si ho obrovsky zvětšíte. Musíte být doslova konfrontováni se stavbou písmového znaku, musí být v celém vašem zorném poli. Takto, v obrovském měřítku bude vaše volba písma mnohem kvalifikovanější. Nejlepší je, když jste do svého titulkového písma přímo zamilovaní.


Krok 5. Každému písmu sluší jiná velikost.

Hledejte pro zvolené písmo tu optimální velikost, až se naplno rozezní jeho charakter, nebo-li písmová krása. Totiž ono "špatně" zvolené písmo někdy znamená jen to, že je použité ve špatné velikosti, která mu nesvědčí.


Krok 6: Konvence nebo rebelství?

Každé písmo jsme zvyklí vídat v určitém kontextu: např. Lomená písma u metalových kapel. Měkký elegantní skript například u Cukrárny, těch šablonových příkladů vidíme kolem sebe desítky za den.

Ujasnete si prosím, jestli chcete tentokrát respektovat typografický zvyk nebo jít vědomě proti zažité konvenci. Možná chcete tentokrát trochu rebelovat, že (?!). Když to bude vzdor plně záměrný a poučený, tak prosím, jak je libo.


Krok 7: Písmo má charisma!

Každé titulkové písmo by mělo mít svou charakteristiku. Respektive když použijete na hlavní headline font, který je nemastný a neslaný, je to doslova nevyužitá příležitost. Je to stejné jako u lidí: chlapci také raději půjdou na rande s interesantní charismatickou dívkou.

Ujasněte si, jestli váš titulek má být:

  • přátelský – měkká stavba písma se zaoblenými konci tahů

  • atraktivní – silně přitahující pozornost

  • burcující – robustní naléhavé bold písmo

  • direktivní – robustní kondenozované písmo

  • subtilní - lehoučké níťové light písmo

  • dynamický - konstratně stínované písmo

  • racionálně důmyslný – geometricky konstuované písmo


Přátelé,

Bude skvělé, když si před vaší grafikou ujasníte každý jeden výše popsaný krok. Ve skutečnosti to je velmi jednoduchý ale nápomocný manuál. A pak teprve skočíte rovnýma nohama do výběru písma.


EDIT:

Během tvorby této mini lekce jsem narazil na velmi zajímavé schéma. Takže přikládám ještě emocionálního průvodce výběrem písma. Zde je odkaz:


S pozdravem Michal Žižka



Comments


bottom of page