

Dneska o bezradnosti z písma.
Když grafický tvůrce neví, jak zvolit správné písmo?! A vůbec, podle čeho se volí ten správný font?
Výběr písma je čertovsky zapeklitá věc! Těch dilemat, toho rozhodování a těch pochybností! Ale nebojte, primární cíl tohoto úvodního článku je především přinést sem více kidu.
Představím vám postupně tři pomůcky. Bude to pohodovější, než si myslíte...
Když někdo bezradně tone ve výběru toho správného fontu, tak na vině budou dvě prosté příčiny. Tvůrce designu:
1) si moc nevěří, nevěří svému úsudku.
A nebo
2) Používá nefunkční metodu výběru písma.
Takže změníme metodu výběru písma a půl je hotovo!
Já to teď obrátím do záporu, nebudme typovat co chceme, ale sledovat co nechceme. Jsem totiž přesvědčen, že většina grafických zelenáčů dokáže spolehlivě a bezpečně poznat, které písmo NELADÍ k jejich aktuálnímu záměru. Uděláme teď hned rychlý negativní test – sázím, že okamžitě poznáte, že v následující ukázce to jaksi skřípe a vrže.
Test s vetřelcem
Co myslíte, povedlo se mi zvolit vhodné písmo? Pasuje toto kaligraficky vázané písmo do kontextu syrové a nehostinné planety LV-426?

Určitě to vidíte! Jak písmo použité pro nápis Aliens "krásně" nejde dohromady s vesmírným monstrem, ani s nebojácnou Sigourney Weaver. A pojďme si to rovnou odůvodnit.
Charakteristika písma: když si tohle písmo pořádně prohlédnu, nebo hezky zvětším na maximum, vidím u použitého písma výraznou měkkost tvarů, měkkost jak v ohýbání, tak v zakončení tahů. Je tam přímo v tvarosloví naznačená určitá "obéznost".
Viděli jste to od samého počátku, že to k sobě nepasuje, jen jsme si to teď přesněji pojmenovali. Vida:
Už samotný základní tvar písma nám vytváří konkrétní vizuální dojem. Už samotný charakter tahu nám evokuje náladu, kontext, tématický žánr. Tento měkký font nám skutečně vůbec nebuduje pocit mrazivého ohrožení na základně vesmírných kolnistů. Tohle písmo by nám James Cameron nejspíše neshválil.
A to je v kostce hlavní vodítko grafiků číslo 1. Tvar písma na nás přenáší určitou psychologii. Evokuje v nás určitou osobní zkušenost, evokuje emoční reakci, spouští očekávání, mimoděk, ale naprosto automaticky a spolehlivě.
Tohle písmo by harmonicky zafungovalo v nějakém 100% nekonfliktním a bezpečném prostředí. Patrně by se dobře vyjímalo na krabici dětské stavebnice, kdesi v hračkářství (ach ano, výrobce deskových her – Albi má velmi podobný font v logu!).

Ani druhý příklad není to pravé ořechové, teda to pravé Vetřelčí. Vidíte to také? ... Jasně že jo!

Vy už se nespletete! Protože máte nakoukáno.
Tvrdím, že s vysokou pravděpodobností umíte vybrat vhodné písmo, protože už hromadu let chodíte po světě, díváte se pozorně kolem sebe a ostřížím zrakem jste se již prokoukli všechny klíčové kontexty a žánry = ve skutečnosti máte nakoukanou obrovskou (ba přímo obří!!) grafickou databázi aplikovaných příkladů s písmy.
Všichni máme v sobě zapsanou celou obrovskou galerii příkladů a vazeb: Písmo+kontext. Písmo+situace.
Skoro každý to tak má. I ten, kdo grafiku aktivně netvoří. Natožpak vy, pokud nad principy grafiky aktivně a se zájmem přemýšlíte.
Druhý test s Kakaem?
Máte chuť na kakao? Mám tady tři verze vývěsní cedule. Kterou zvolíte vy? A teď si, prosím, pro sebe a alespoň v duchu řekněte také proč? Která verze vás přiláka vejít dovnitř a dát si kakao?
S dovolením - zde moje úvaha
(1. ukázka) Tohle je řekněme intelektuální písmo. Tím myslím klasické knižní písmo, vhodné pro sazbu dlouhých textů. Písmo má měkké stínování tahu, tedy mírný kontrast mezi tenkým a tučným tahem – tohle písmo jsme spíše zvyklí vídat u klasické literatury. Ale u Mléčného baru asi nepotřebujeme serifové písmo, které vypadá přeci jen dost seriózně.
(2. ukázka) Tohle písmo (Courier) máme spojené, ať chceme nebo nechceme, s typem písma na psacích strojích. Když se podíváte blíž, tak písmové patky mají geometrické zakončení na koso, což vytváří formálnější až přísnější nádech.
(3. ukázka) Poslední verze zobrazuje již více propagační - je to vyloženě nápisové písmo, které má přitáhnout pozornost. Je výrazné, z dálky krásně čitelné. Dokonce evokuje První republiku, protože střední horizontální osa (tam co vede střední příčka E a A) je vysunuta nahoru. Za mě to takhle může být. Navíc to písmo dobře ladí s celou kovovou konstrukcí cedule. Ale pozor, tohle není jediné možné řešení!
Opakuji již řečené: umíte to! Protože chápete kontext
Téma, které právě graficky vytváříte určitě není zcela nové, určitě je již 1000 krát někde zpracováno! Určitě je vaše téma již někde někým vyřešené.
To znamená, že již máte navigaci. Proto přidávám druhou radu radím: klidně si udělejte 5minutový průzkum, jak se podobného úkolu (jako zrovna řešíte vy) zhostili vaši předchůdci. Ne, není to ostuda nebo projev invenční slabosti. Je to taopak moudré, racionální a ještě to šetří váš čas:
Za 5 minut najdete 10 různých příkladů zpracování
Vidíte to před sebou, celou kolekci, takže hned zjistíte, co se vám líbí.
A navíc, uděláte si poučený názor na to, jakou cestou opravdu nechcete jít :)
Ujasníte si, jestli chcete pokračovat ve stejném duchu (viz příkladová kolekce Sweet shopů), nebo zda půjdete svou vlastní cestou inovace.
Test s policejním vozem
NAhoře jsem naťukl aspekt TVARU PÍSMA - a teď mám tady předposlední hypotetický vizuální test vaší citlivosti k písmu. Co myslíte, jaké písmo se hodí na policejní služební vozy?
A) Spíše nepatkové. Strohé a přímočaré písmo prosté všech ozdůbek – tučná síla tahu – aby to vzbuzovalo rozhodnost – zůžená šířka písmen, aby to vzbuzovalo řád?
B) Nebo patkové a stínované? Stínování, které dodá písmu lehkost a měkkost. Ladnost a pohodlnou čitelnost v delších textech.
C) A nebo nepatkové se zaoblením na koncích tahů – aby to působilo měkce jako tlapky plyšového medvídka?
Určitě máte svou preferenci, stejně jako já. Jediné, co bylo potřeba při rozhodování o písmu udělat, je: zaměřit se detailně na stavbu a konstrukci písma –> Ta vyvolává asociace a dojem. Takže která?
Kuriozita z Portugalska
V Portugalském Portu se skví na policejních vozech stínovaná kurzíva. Už to je z typografického hledicka nečekané. A co je ještě více kuriozní – na dveřích spolujezdce je ta kurzíva dokonce obráceně nakloněná! Pokud přistupujete k písmu jako ke grafickému dílu, tak tohle je čistokrevný typografický přešlap a měl by být zakázán :)
V portugalském Portu se lumpové i estéti (všichni dohromady!) poldům smějí a plácají se do kolen! :) Takhle naklonit písmo!
Kdo si stále nevěří?
Vězte, že v otázce výběru správného fontu existuje mnoho dobrých řešení!
Hlavně nebýt (v otázce vhodného písma) zbytečně ve stresu. Pracovat s písmem není naštěstí tak přísné jako luštit sudoku, tam se chyba neodpouští. Tam existuje jen jedno správné řešení.
Kdežto v otázce výběru správného fontu existuje mnoho dobrých řešení! V našem kruhu typografiů a grafiků máme svobodnější prostředí než v klubu luštitelů křížovek.
V práci s písmem existuje vždy více dobrých cest.
Orwellovský román 1984
A co kdybyste měli zpracovat novou knižní obálku k románu 1984 George Orwella. Jaké písmo zvolit?
Takže v tuto chvíli již máme tři šikovné zásady a pomůcky na cestě k šikovně se hodícímu písmu:
Víte, že chápete žánrový kontext aktuálního projektu
Nejsme líní, udělat si 10minutovou grafickou rešerši a poučit se z ní.
Víte, že existuje více správných řešení
Takže pojďme na ten román 1984!
Knižní úpravci a designéři v tomto případě často v minulosti sahali po robustním bezpatkovém písmu, a to asi nebude jen náhoda.
Vzhledem k žánru a náladě Orwellovského románu nikoho nepřekvapí, že mezi těmito příklady nenajdete žádný křehoučký vlasový (thin) řez, protože politický režim s prvky absolutní kontroly je zkrátka:
zdrcující, jako železná bota
nekompromisní
brutální
Proto na ukázkách často vidíme blokové, demonstrativně úderné tučné písmo.
Takže hned to následující písmo, napsané rozverným rychlým gestem (s rozšafnou svobodnou lehkostí) se nám na knižní obálku románu 1984 patrně nedostane ani při příštím vydání.

Závěr
Přátelé, tohle byl jen úvod k tématu Jaké písmo vybrat?
Ještě se k němu vrátím ve druhém navazujícím článku a půjdeme více do hloubky.
Jsem přesvědčen, že se do velké míry můžete spolehnout na 1000x zažité příklady. Jen jde o to, si je v pravý čas vybavit.
A jen tak pro úplnost připomínám:
tvar písma vás krásně povede správným směrem. Stačí si to písmo zvětšit, maximálně zvětšit tak, až na vás dýchne svérázná psychologie tvaru.
Loučím se úryvkem z románu 1984:
Válka je mír.
Svoboda je otroctví.
Nevědomost je síla.
a dodávám
Písmo je sice potížista a rebel grafické plochy, ale občas také velký kámoš grafika, který ten design nakonec odmaká za vás!
S pozdravem Michal Žižka
Comentários