Dneska o bezradnosti z písma.
Když grafický tvůrce neví, jak zvolit správné písmo?! A vůbec, podle čeho se volí ten správný font?
Hlavní cíl tohoto úvodního článku (o fenoménu písma) je uklidnit vás. Jak nadpis napovídá - zaměřím se na klasický problém všech tvůrců grafiky - problém s výběrem písma. Ale bude to pozitivnější, než si myslíte...
Tenhle "problém" s výběrem správného fontu je totiž menší, než si myslíte.
A dokonce si myslím, že když někdo občas přímo bezradně tone ve výběru toho správného fontu, tak na vině jsou dvě prosté příčiny: 1) grafik si moc nevěří, nebo 2) používá nevhodnou metodu. Takže vás ubezpečuji:
Už to vidíte! Už to umíte!
Jsem přesvědčen, že většina laiků, dokáže bezpečně určit, které písmo ladí k jejich aktuálnímu záměru. Vás nevyjímaje, pravděpodobně to dokážete i vy! Mám na to rychlý negativní test - totiž že okamžitě poznáte, že v následující ukázce to k sobě jaksi neladí.
Test s vetřelcem
Co myslíte, povedlo se mi zvolit vhodné písmo?
Určitě vidíte, jak písmo použité pro nápis Aliens "krásně" nejde dohromady s vesmírným monstrem, ani s nebojácnou Sigourney Weaver. A pojďme si to rovnou odůvodnit.
Charakteristika písma: když si tohle písmo hezky zvětším na maximum, vidím u použitého písma měkkost tvaru, vidím určitou "obéznost" tahů. Takže vida:
už samotný tvar písma nám vytvoří konkrétní dojem, náladu, atmosféru.
A to je zákon grafiků číslo 1. Tvar písma na nás přenáší určitou psychologii. Určitou osobní zkušenost.
Výše použitý font vedle Sigourney bychom rozhodně nečekali na základně kolonistů v hlubokém nehostinném vesmíru. Spíše někde u Cukrárny, možná na krabici v hračkářství (ano, výrobce deskových her - Albi má velmi podobný font v logu!).
Dobrá zpráva je, že jsme tak nějak před-nastavení toto kaligrafické vázané písmo očekávat ve výrazně přátelštějším kontextu, než je syrová planeta LV-426 kdesi ve studeném vesmíru.
Ani druhý příklad není to pravé. Vidíte to také? ... Jasně!
Závěr testu - umíte to, protože máte nakoukáno!
Tvrdím, že s vysokou pravděpodobností už umíte vybrat vhodné písmo, protože už hromadu let chodíte po světě, díváte se kolem sebe = ve skutečnosti máte nakoukanou obrovskou (na přímo obří!!) databázi aplikovaných příkladů s písmy. Všichni máme v sobě zapsanou celou obrovskou galerii příkladů a vazeb: Písmo+kontext. Písmo+situace. Každý to tak má. I přestože grafiku aktivně netvoří. Natožpak vy, pokud nad principy grafiky aktivně přemýšlíte.
Druhý test s Kakaem?
Máte chuť na kakao? Mám tady tři verze vývěsní cedule. Kterou zvolíte vy? A teď si, prosím, pro sebe, alespoň v duchu řekněte také proč? Proč!
S dovolením - zde moje úvaha
(1. ukázka) Tohle je řekněme intelektuální písmo. Tím myslím klasické knižní písmo, vhodné pro sazbu dlouhých textů. Písmo má měkké stínování tahu, tedy mírný kontrast mezi tenkým a tučným tahem – tohle písmo jsme spíše zvyklí vídat u klasické literatury. Ale u Mléčného baru asi nepotřebujeme serifové seriozní písmo.
(2. ukázka) Tohle písmo (Courier) máme spojené, ať chceme nebo nechceme, s typem písma na psacích strojích. Když se podíváte blíž, tak písmové patky mají geometrické zakončení na koso, což vytváří formálnější až přísnější nádech.
(3. ukázka) Poslední verze zobrazuje již více propagační - nápisové písmo. Je výrazné, z dálky krásně čitelné. Dokonce evokuje První republiku, protože střední horizontální osa (tam co vede střední příčka E a A) je vysunuta nahoru. Za mě to takhle může být. Plus to písmo dobře ladí s celou kovovou konstrukcí cedule. Ale pozor, tohle není jediné možné řešení!
Opakuji: umíte to! Protože chápete kontext
Téma, které právě graficky vytváříte určitě není zcela nové, určitě je již 100 krát zpracováno! Určitě je vaše téma již někde někým vyřešené. Jste zklamaní že budete objevovat již objevené? Nikoliv, To je dobrá zpráva, protože máte navigaci. Proto radím: klidně si udělejte 5minutový průzkum, jak se podobného úkolu (jako zrovna řešíte vy) zhostili vaši předchůdci. Ne, není to ostuda. Je to taopak moudré, racionální a ještě to šetří čas:
Za 5 minut najdete 10 různých příkladů zpracování
Vidíte to před sebou, celou kolekci, takže hned zjistíte, co se vám líbí.
A navíc, dokonale si uděláte obrázek o tom, jakou cestou opravdu nechcete jít :)
Ujasníte si, jestli chcete pokračovat ve stejném duchu (viz příkladová kolekce Sweet shopů), nebo zda půjdete svou vlastní cestou inovace.
Test s policejním vozem
Naťukl jsem téma TVARU PÍSMA - a teď mám tady předposlední hypotetický vizuální test vaší citlivosti k písmu. Co myslíte, jaké písmo se hodí na policejní služební vozy?
A) Spíše nepatkové. Strohé a přímočaré písmo prosté všech ozdůbek – tučná síla tahu – aby to vzbuzovalo rozhodnost – zůžená šířka písmen, aby to vzbuzovalo řád?
B) Nebo patkové a stínované? Stínování, které dodá písmu lehkost a měkkost. Ladnost a pohodlnou čitelnost v delších textech.
C) A nebo nepatkové se zaoblením na koncích tahů – aby to působilo měkce jako tlapky plyšového medvídka?
Určitě máte svou preferenci, stejně jako já. Jediné, co bylo potřeba při rozhodování o písmu udělat, je: zaměřit se detailně na stavbu a konstrukci písma. To vyvolává asociace a dojem. To je celé.
Kuriozita z Portugalska
V Portugalském Portu se skví na policejních vozech stínovaná kurzíva. Už to je z typografického hledicka nečekané. A co je ještě více kuriozní – na dveřích spolujezdce je ta kurzíva dokonce obráceně nakloněná! Pokud přistupujete k písmu jako ke grafickému dílu, tak tohle je čistokrevný typografický přešlap a měl by být zakázán :)
V portugalském Portu se lumpové i estéti (všichni dohromady!) poldům smějí a plácají se do kolen! :) Takhle naklonit písmo!
Je mnoho dobrých řešení
V otázce výběru správného fontu existuje mnoho dobrých řešení!
Hlavně nebýt (v otázce vhodného písma) zbytečně ve stresu. Pracovat s písmem není naštěstí tak přísné jako luštit sudoku, tam se chyba neodpouští. Tam existuje jen jedno správné řešení. V otázce výběru správného fontu existuje mnoho dobrých řešení! V našem kruhu typografiů a grafiků máme svobodnější prostředí než v klubu luštitelů křížovek.
V práci s písmem existuje vždy více dobrých cest.
Orwellovský román 1984
A co kdybyste měli zpracovat novou knižní obálku k románu 1984 George Orwella. Jaké písmo zvolit? Takže již máme tři šikovné zásady a pomůcky na cestě k dokonale se hodícímu písmu:
chápete kontext žánru
existuje několik správných řešení
nejsme líní, udělat si malou grafickou rešerši
Knižní úpravci a designéři v tomto případě často v minulosti sahali po robustním bezpatkovém písmu, a to asi nebude jen náhoda.
Vzhledem k žánru a náladě Orwellovského románu nikoho nepřekvapí, že mezi těmito příklady nenajdete žádný křehoučký vlasový (thin) řez, protože politický režim s prvky absolutní kontroly je pro citlivé (a po svobodě toužící) jedince zkrátka zdrcující, jako železná bota – proto na ukázkách často vidíme blokové nekompromisně tučné písmo.
Takže následující písmo, napsané rozverným rychlým gestem, s rozšafnou svobodnou lehkostí se nám na knižní obálku románu 1984 patrně nedostane.
Závěr
Přátelé, tohle byl jen úvod k tématu Jaké písmo vybrat?
Ještě se k němu vrátím ve druhém navazujícím článku a půjdeme více do hloubky.
Jsem přesvědčen, že se do velké míry můžete spolehnout na 1000x zažité příklady. Jen jde o to, si je v pravý čas vybavit.
A jen tak pro úplnost připomínám: tvar písma vás krásně povede správným směrem. Stačí si to písmo zvětšit, maximálně zvětšit tak, až na vás dýchne jedinečná psychologie tvaru.
Loučím se úryvkem z románu 1984:
Válka je mír.
Svoboda je otroctví.
Nevědomost je síla.
a dodávám
Písmo je sice potížista a rebel grafické plochy, ale občas také velký kámoš grafika, který ten design v pohodě odmaká za vás!
S pozdravem Michal Žižka
Comments